"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 20 december 2020

Några minnesvärda vinterövernattningar

 
Sedan jag sov ute på vintern för första gången med brorsan 2012, så har det hunnit bli ca 80 härliga vinternätter i tält, vindskydd, hängmatta och under tarp och bar himmel. Det är något särskilt med att sova ute i minusgrader och snö. Så underbart vackert och mysigt, men även en utmaning att hålla sej varm och det är väldigt olika från gång till gång. Den kallaste natten jag sovit ute så var det strax under 30 minusgrader, men trots att det var isande kallt, så hade jag det varmt och skönt hela natten och andra gånger då det varit betydligt mildare har det hänt att jag legat och skakat som en gris :D

Det har dock aldrig avskräckt, utan snarare sporrat till att komma ut så fort som möjligt igen, för att se vad jag kunde göra annorlunda. Oftast handlar det ju om att man måste se till att röra på sej och byta om till torra kläder efteråt osv. På senare tid har det ju inte blivit lika mycket utesovande för mej och utmaningen att "sova ute minst en natt i månaden" som jag haft sedan 2013 följs inte längre lika slaviskt. Oftast blir det flera utenätter per månad, men vid några tillfällen har det inte blivit någon alls

-Huvudsaken att det görs för att det är kul och inget tvång :D

...och nu längtar jag  väldigt mycket efter en utenatt i vinterskogen! Snön som kom häromdagen försvann tyvärr lika fort, men förhoppningsvis får vi njuta av riktigt vinter snart.







2 kommentarer:

  1. Herlige, vakre og inspirerende bilder! Hengekøye i -23 grader C var vel litt kjølig ut på natten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monique: Otroligt nog hade jag det varmt och skönt i säcken hela natten! :)

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3