"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 22 mars 2020

Vinterövernattning med pulkan


Hade sån beslutsångest över vad jag skulle göra igår, så jag höll nästan på att slösa bort en helt underbar dag! Velade fram och tillbaka mellan att fara och åka skidor, kolla efter ugglan, åka till havet eller packa pulkan för en utenatt. Verkligen inte lätt alla gånger när man har så mycket roligt att välja på :D

Så ringde syrran som ville hitta på nåt och det slutade med att vi for och fikade på en brygga i solen, efter att ha kollat efter ugglan som inte syntes till. På väg hem sen så bestämde jag mej för att packa pulkan och bege mej ut på en övernattningstur iallafall och tur var väl det!

-För vilken underbar tur jag fick!



 På väg ut på övernattningstur med pulkan

Det blev ingen lång tur, men alldeles lagom för att jag skulle hinna få upp tältet och njuta i solen innan den gick ner. Nollgradigt när jag kom, men det blev snart kyligare och under natten var det ca 15 minusgrader. Väntade onödigt länge på att byta om till varmare kläder på kvällen, så jag hann bli lite småfrusen, men elden värmde skönt.


 En väldigt lycklig männisch

 Halvvägs fick jag syn på något annorlunda ute på isen....

 Två renar som låg och solade! En väldigt oväntad syn :D

 Korsade vad jag tror var utterspår i snön. Hade varit kul att ha fått se den

-Spår efter utter har jag sett ganska många gånger, men jag har bara sett uttrar vid ett tillfälle.


 Perfekt tältplats!

 Nyfikna åskådare :D


Najo som aldrig brukar reagera på klövvilt, var ovanligt intresserad av renarna den här gången. Men han tyckte väl som matte att det var väldigt spännande med renar här på våra marker :D



 Myser på mattes dunjacka


 Värmande eld i solnedgången

 Fjällräven Abisko Dome 2


 Mitt tältläger i vårvinteridyll!


 Kvällsfika på gång

Hade tagit med en påse frystorkat med kyckling till middag, men lyckades äta mej mätt på nötter istället och sen blev det en varm macka med skinka och ost på kvällen. Inte mycket, men alldeles lagom :D


" Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr, "

Karin Boye



 Skönt för iskalla fingrar :D

Blev även lite småkall om fötterna under kvällen, så jag tog på mej extra tjocka sockar och bivackskorna. Funkade toppen! Blev riktigt varm och skön. Satt sen länge och bara njöt av den vackra kvällen med stjärnklar himmel. Så otroligt glad att jag gav mej ut. :D


Gomorron :D

När vi lade oss så ville Najo som oftast krypa ner i min sovsäck och det värmde så skönt. Men precis när jag somnat så ville han ut ur säcken och innan jag bäddat ner han under en filt och dunjackan så hade jag hunnit få frossan i mej. Fick inte upp värmen i kroppen riktigt förrän på morgonkvisten...

Låg och drog mej bra länge och bara mös, medan solen värmde upp tältet :D


Tack för den här gången. Jag kommer snart tillbaka :D



Note to myself:

  • Inte glömma pannlampa, det är så onödigt att irra omkring i mörkret och leta ved och lika krångligt att hitta alla grejer i tältet, för att inte tala om när man ska ut på nattpinken...
  • Alltid byta om när man kommer på plats, man blir fort småfrusen annars.
  • Ta med laddaren till kameran, så trist när batteriet tar slut...
  • Aldrig vela om man ska ut och tälta eller inte. Bara gör det. Man ångrar aldrig en utenatt! :D

Se även;


1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3