"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 1 september 2020

Fjällvandring Hemavan-Viterskalet

Så var fjällturen över för den här gången och vi fick några fantastiska dagar längs Kungsleden och Viterskalet med varierat väder, kalla nätter, härliga vyer och en rejäl genomkörare för hela kroppen!

Vi kom fram till Hemavan vid tiotiden på torsdagkväll, där vi tillbringade natten i tält någon mil norr om byn. Sen hade vi tänkt mjukstarta med en åktur i gondolen, som gör att man sparar in ca 4 kilometer, men det visade sej att den var stängd på grund av coronan. Typiskt. Så det var bara att börja traska uppför och förbi slalombacken med start vid Naturrum. Med tunga ben, men glatt humör :D

Fjällvandring i Viterskalet

Finfin tältplats vid Umeälven

Dag 1: Hemavan-Viterskalsstugan 12 km (+1 km)

Prognosen hade visat övervägande regn de närmaste dagarna, men vi hade en väldans tur och fick förutom några regnskurar under lördagen och söndagen, njuta av solsken mest hela tiden. Det var inte mycket till vind heller, men den kyliga luften svalkade skönt.

På väg upp på fjället i strålande väder

Vi brukar dela upp vikten på mat och tält, men den här gången bar vi vår egen mat och Tina som är i bättre form bar tältet. (Tack för det!) Det passade mej alldeles utmärkt den här gången och jag tror min packning landade på ca 13-14 kg.

Härliga vyer!

Framme vid Syterskalets berömda U-dal

Dags för fredagsmiddag på fjället

Blåbärssoppa och spisbröd med paprikaost :D

Vi är verkligen inte stor i maten när vi är på fjälltur. Så är det varje gång. Tror vi blir mätt på vyerna och fjälluften! plus en påse turgodis, med nötter och choklad per dag. De frystorkade rätterna fick ligga kvar i ryggsäcken och alla måltider bestod istället av soppa, knäckebröd, salami och små babybellostar :D

Andra nattens tältplats vid Syterskalet

Vid syterskalets början var det gott om tältare. Räknade till 17 tält den första kvällen. Många hade varit på topptur under dagen och de hade verkligen prickat in en dag med perfekt topptursväder. Vi hade funderingar på att gå upp på lördagen, men dimma, regnskurar och inte minst en otränad kropp gjorde att vi valde att vandra igenom Viterskalet istället.

-En riktigt fin tur!

Nysnö på Södra Sytertoppen 1691 möh

Dag 2: Syterskalet-Viterskalet ca 12 km (+3km längs Kungsleden)

Efter att ha följt leden mot toppen en bit, så fortsatte vi sedan oledat vidare in mot Viterskalet och Norra Syterglaciären. Riktigt fin terräng att gå i. Man kan även välja att gå upp på toppen från det hållet, vilket ska vara ett lite snällare alternativ.

Fjällbäck vid Måskoestjåhkes fot

Söta fjällblommor

Ett gäng fjällvandrare och bakom fjället till vänster ligger Måskonåiveglaciären

Vattendrag från Norra Syterglaciären

Mäktiga snöväggar längs glaciärflödet

Det var en riktigt häftig upplevelse att vandra längs bäcken med de höga snöväggarna. Ju längre in vi kom, desto mer överhäng och vi vände raskt då vi insåg att det utan förvarning skulle kunna kollapsa!

Måskoestjåhke 1699 möh

Norra Sytertoppen 1762 möh

Fjällsnacks

Vy över Måskoesjaevrie

Längs Kungsleden mot Hemavan

Tältplats nr 3

Home Sweet Home -Abisko Dome

Lördagsvickning :D

Dag 3- Syterbäcken-Hemavan 10 km

Väldigt nöjd fjällvandrare ✓

Det blev en kortare fjälltur den här hösten, men med tanke på att jag inte mått nåt vidare i sommar, så var det alldeles lagom och nu känner jag att jag fått en riktig kick att komma igång att träna och bli stark för framtida äventyr! Det är ju så mycket roligare att fjällvandra när man känner att kroppen är pigg och orkar med. Nu var det en ordentlig pärs att ta sej upp med ryggsäck. På raksträckorna gick det ju bra, men uppför var det som sagt väldigt tungt.