"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 13 november 2020

Tacopiroger- perfekt utflyktsmat!

 
Gjorde tacopiroger häromveckan och de blev så himla goda! Första gången jag gjort piroger, men absolut inte sista. Enkla att göra, perfekt att ha i frysen och inte minst supergoda att värma över öppen eld! 
 
Som oftast när jag lagar mat så följde jag inte direkt nåt recept, det blir alltid lite på en höft, men jag tänkte försöka skriva ner hur jag gjorde på ett ungefär, så jag kommer ihåg till nästa gång...

-Kanske blir du sugen på att göra tacopiroger, du med, så här kommer receptet :D
 

Piroger med köttfärsfyllning


Recept på Tacopiroger ca 20 stycken


DEG:

-5 dl mjölk (ev en del vatten)
-50 g smör
-1 påse torrjäst 
-lagom mängd mjöl
-en dutt socker 
-salt

Låt jäsa ca 40 min. Gör 20 bollar och kavla ut en efter en allt eftersom du fyller dem


TACOKÖTTFÄRS:

-500 g älgfärs
-1 gul lök
-ev riven morot / grön paprika
-ev 1 buljongtärning
-1-1 1/2 påse tacopulver
-chiliflakes
-svartpeppar
-vitlökskrydda
-2-3 msk tomatpure
-2-3 msk tacosås
-1 dl vatten 

Fräs färs och lök. Blanda i övriga ingridienser och koka ihop. Fyll varje pirog med några matskedar köttfärs. Vik ihop och nagga kanterna med en gaffel. Lägg på bakplåtspapper, pensla med ägg och grädda ca 8 minuter på 225- 250 grader. Klart!

Servera med gräddfil/creme fraiche å sallad :)


Tacopiroger


 Se även;
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3