"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 14 november 2020

Lyckad dag i älgskogen

 
Förra lördagen skulle jag egentligen ha följt med maken på älgjakt, men eftersom han fått ha med sej Najo och Iver i bilen de helger jag jobbat och därmed inte kunnat ta vilka pass som helst, så bestämde jag mej för att stanna kvar i stugan med hundarna istället. Vilket jag förståss skulle få ångra, då han både fick träffa på en björn och skjuta ko och kalv den dagen! :D

-Men det var ju himla kul för han! och det är ju inte säkert att det hade hänt om jag följt med...


Nöjd jägare- med sin femte älg under de fyra år han jagat


Fick ett meddelande mitt på dagen att de skulle byta pass och strax därefter hörde jag skott öster om byn. Skickade iväg ett meddelande "Var det du?? och strax därefter kom svaret "Jaa jag har skjutit en ko och kalv!" Satte mej direkt i bilen och åkte dit. Alltid kul att vara med när de tar hand om älgen efteråt. Syrran och Algot som var på väg till stugan kom också dit och Algot betraktade älgen med stooora ögon. Tycker det är så bra att barna får vara med från det dom är liten. Då blir det ju inga konstigheter.



Både syrran och jag har varit med på jakt och slakt sedan vi var små, så det har ju alltid känts naturligt, men på samma gång får man ändå alltid en lite vemodig känsla. Speciellt när man tänker på att de just gått och betat i godan ro. Men det är livets gång och det bästa sättet att tillförskaffa sej köttet på.


En riktigt stor och fin älgko

Urtagning

Det gäller att vara försiktig när man tar ur magen

Syrran och Algot tittar på

...och apropå björnmötet så hände det som oftast väldigt snabbt. Han var på väg ner från första passet då han ser nåt som han först trodde var en jakthund på vägen, men när han närmar sej så ser han ju att det är en björn som sen förvinner ner i skogen på andra sidan. Hade han fattat att det var en björn på en gång så hade han ju hunnit filma eller ta nån bild, men, men det var ju ändå en häftig syn förståss.



Grannlagets fina jämte som kom med älgen- Tack för det!
 
 
Sen blev det utemiddag vid elden och medan vi satt och väntade på att bastun skulle bli varm kom en annan jämthund förbi. Klockan hade väl hunnit bli närmare nio på kvällen och när vi ringde numret på halsbandet så visade det sej att hunden kommit ända bort från Risnäs via Stor-Degersjön!


2 kommentarer:

  1. These elks are impressing animals. I am sorry to see this elk being shot, but I understand the reason why. You live in an attractive area, seen through the eyes of a nature lover, where you can see elks, even bears and beatiful birds like grouse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kees: Yes they really are impressing animals and I can understand your feelings about it beeing shot. But since it is a natural way for us to hunt I want to show that part aswell. I am also very happy to live here! with all the wild animals and beautiful nature, allthough its changing way to fast with all the forestlogging... /Susanne

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3