"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 11 november 2020

Fågeljakt på nya marker

 
I måndags blev det fågeljakt på nya marker intill Västanå naturreservat och vi fick en härlig dag med vackert väder i orörd skog och varierande terräng. Ingen fågellycka dock, men det skyller jag på blåsten! Vi såg några orrar i allafall och vad jag tror var spillning efter dalripa. Massvis med trattkantareller hittade vi också, men vi har redan så gott om svamp, så de fick stanna kvar i skogen.

-Svårt att bara gå förbi dock. Man kanske borde börja plocka å sälja på beställning....?



På väg ut på fågeljakt

Njutbar dag i det fina novembervädret!


 
Det är ju lite svårare att jaga i skogen än på fjället med en stående fågelhund och nu när vi skaffade Iver hade vi funderingarna om vi inte skulle skaffa en trädskällare istället. En roligare och "lättare" jaktform när man jagar i skogen. Vi har ju av olika anledningar inte jagat i fjälls de senaste åren, så det skulle ju egentligen passa bra. Men jag saknar fjälljakten väldigt mycket, så valet blev en stående iallafall och han kommer att jagas in på fjället från och med nästa höst. Ska bli så spännande!


Västanåhöjdens naturreservat

Mattes fina pojkar <3

...och apropå hundar så vill vi även ha en älghund. En jämte, men det blir aktuellt först när vi flyttat till stugan, vilket jag håller tummarna för att det blir till sommarn! Vi har ju en del fix kvar att göra, eller ganska mycket. Bygga badrum, dra in vatten etc. Fast helst vill jag bo där som det är, jag gillar det enkla med utedass, hämta vatten ur brunn och koka upp disk och duschvattnet osv, men maken har övertalat mej att vi behöver dusch och tvättmaskin haha och det förstår jag ju förstås, men ändå. Sen ska ju huset säljas också, men det tror jag inte blir några större problem. Längtar som tusan!
 
 

Kantareller i massor på fjällskogen

Över stock och över sten

Härlig terräng

När man jagar i skogen är det oftast för tätt för att få några skottlägen, men här hittade vi många fina ställen med öppnare ytor mellan träden så hit blir det fler jaktturer, när det inte blåser lika mycket.


Fäbodleden mot Västanåbodarna

Spisbröd och grönsakssoppa till lunch


Älskade Najo <3

å lillbusen Iver 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3