"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 28 november 2016

Att tälja en kåsa


Att tälja en kåsa var inte en helt enkel uppgift. Inte i det hårda torkade björkträet som jag valde i allafall, men efter åtskilliga timmar av karvande och slipande så fick jag till en någorlunda modell. Jag är väl inte helt nöjd med formen, men ändå nöjd med att jag gjort min första kåsa och fler ska det bli!.

Jag har precis påbörjat en kåsa av en björkvril och den är färsk, vilket gör att det går lite lättare att tälja och det ska bli så spännande att se hur slutresultatet kommer att bli :D


Början till en kåsa i björkträ

Tälja kåsa
Tripp, trapp, trull.

En kåsa, ett kaffemått och en sockersked i björkträ.

Se även:



12 kommentarer:

  1. Wow - så kult - åsså så fine - skikkelig godt arbeid.

    SvaraRadera
  2. Att tälja är superkul! Och du har ju lyckats bra tycker jag det ser ut som.
    Det luriga med färskt trä är att få det att torka utan sprickbildning, men du har säkert koll på tricken för att undvika sprickor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leif: Tack! Ja det är ju lite lurigt, men jag har fått lite tips som jag hoppas ska funka :)

      Radera
  3. Vad snyggt! Bra jobbat 😘 Kolla in på min blogg vilken fin lampa jag har köpt, skulle nog passa dig också 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miranda: Tack så mycket! Spännande, ska kolla in senare :)

      Radera
  4. Bra jobbat Susanne! Blev jättefina! Väldigt roligt att tillverka egna saker, speciellt nyttoföremål! :-D

    SvaraRadera
  5. Mona: Tack! Ja det är det verkligen! :)

    SvaraRadera
  6. Jättefina! Du är så duktig ♡

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3