"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 17 oktober 2020

Stora Tuvan i Umeå

Igår var Teresia, Elliot och jag upp och hälsade på äldsta sonen i Umeå och på ditvägen körde vi förbi avspärrningarna vid Willys och XXL som var ett av de sex ställen i Umeå som bombhotats under natten! Falskt larm lyckligtvis, den svarta väskan som placerats utanför ingången visade sej vara tom när de sprängde den, men väl så skrämmande ändå. Var är världen på väg egentligen...
 
Efter lunch åkte vi iallafall ut till Stora Tuvan, som ligger i Umeälvens delta. Ett riktigt fint (fågelskådar)ställe, som jag även besökte förra hösten, med hängbro och stigslinga runt ön. 



Oliver och Elliot på bron över till Stora Tuvan- Umedeltats naturreservat

Stora tuvan

Fin runda på ca 2,5 km runt ön



Förra året när vi var där höll Länsstyrelsen i Västerbotten på att röja bort ett stort antal granar, för att gynna djur och växter som trivs i lövskogsrika miljöer. Man hoppades även att den akut hotade fågeln vitryggig hackspett, som senast setts till på ön 1995, skulle söka sig tillbaka och i maj meddelade länsstyrelsen att åtgärderna gett effekt, då två vitryggiga hackspettar synts till på Stora Tuvan och som sedan ledde till både parbildning och häckning på platsen!
 


Stora tuvan
Så skönt med en solig dag! även om vi mest hamnade i skuggan av träden

 
-Vill också passa på att tacka för all respons jag fick på mitt senaste inlägg! Det är ju ganska svårt att få med alla tankar i en text, utan att det blir allt för långt, samtidigt som det är väldigt roligt att uttrycka vad man känner och tänker. Så än en gång tack, verkligen roligt med alla fina kommentarer ♡ 
 
 

Trädsvampar

besöksmål umeå
Fågeltornet på Stora Tuvan

 
Förra året fick vi se två örnar ute på isen, men idag var det mest kanadagäss, svanar och änder i farten.


Fint med spänger längs stigslingan

 
Ännu en härlig dag i naturen, som dock avslutades lite mindre trevlig, då jag råkade köra in i ett räcke på parkeringen!  Det var så lågt att jag inte såg det när jag backade ut och resultatet blev både djupa repor i lacken och sprucken kofångare. Så himla onödigt...
 
-Men men det är sånt som händer, ingen mening att gråta över spilld mjölk :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3