"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 15 oktober 2020

Ett lyckligt liv- med naturen som inspiration



Susanne Lind, Fjällripan


-Jag skattar mej väldigt lycklig som får leva livet precis som jag vill. I stort sett varje dag.

 Därmed inte sagt att livet är en dans på rosor. Jag har fått mer än nog av min beskärda del av prövningar och jobbigheter genom åren. Att vara lycklig, innebär ju inte att man är glad hela dagarna och att allt i livet är enkelt. Alla människor har sina ups and downs. Olika motgångar och utmaningar att möta.

Jag har dock, tack och lov hittat min väg att klara av olika svårigheter, genom att fylla livet med de saker jag älskar att göra- så ofta jag bara kan! Vet man vad som får en att må bra och ser till att prioritera det, så får man ju så mycket mer energi att klara av vardagen och de bekymmer som ofta följer med den.




-Livet är här och NU. Det går inte i repris. Så se till att fylla det med sånt som gör dej lycklig!
 
För mej är det att vistas i naturen och eftersom jag är en ganska rastlös själ , så ser jag till att variera mitt friluftsliv. Med allt från fjällturer, skidåkning, vandring, övernattningar, jakt, kajakpaddling osv.

Sedan jag började att leva mer aktivt i naturen så har livet blivit så mycket enklare. Visst har jag dagar då jag inte orkar med någonting. Då humöret är allt annat än på topp. Men en sån dag kan det räcka med att jag kommer mej ut på en kortare tur. Göra upp en eld, dricka en mugg glögg och bara vara.


Eller sitta och dingla med benen på en klippa
 
 
Naturen gör verkligen underverk för oss människor. I alla väder och årstider. Att bara känna lugnet och stillheten. Alla intryck, dofter och vackra vyer påverkar en mer än man kan tro. I både hjärta och själ. 
 
-Bästa sättet att fylla på med behövlig måbra energi och helt gratis dessutom!
 
 
 "Livet ska upplevas och inte bara genomlevas"
 
 
Det finns förståss en del måsten som man bara måste inruta sej efter och jag vet att många upplever att det inte finns nån tid för annat, med långa arbetsdagar och full rusch med olika aktiviteter efteråt.

...och det kan jag verkligen förstå. Jag skulle dock aldrig klara av att ha det så, för mej är det alldeles för viktigt att känna mej fri och inte ständigt vara uppbunden av tider. Jag vill fylla dagarna med sånt som gör mej glad. Uppleva, upptäcka, drömma och förverkliga och just därför har jag valt att jobba deltid. Jobba så pass för att kunna leva och inte tvärtom. Väldigt glad att jag har den möjligheten. 
 

"Naturen ger alla människor möjligheten att bli lyckliga, bara de förstår att nyttja den"


-Det är absolut inte egoistiskt att prioritera sin egen lycka. Snarare nödvändigt. Är man glad, så orkar  man mer och förhoppningsvis får man även med sej både familj och vänner på olika roligheter :D
 
Sen får man ju inte glömma bort att man har olika möjligheter beroende på var man befinner sej i livet. Jag som har mer eller mindre vuxna barn numera, har ju även mer tid och frihet att göra vad jag vill. Läste nånstans att man inte ska jämföra sin egen början, med någon annans mitt och det tycker jag är väldigt viktigt att tänka på. Livet förändras ju hela tiden.
 
-Huvudsaken är bara att man kommer ihåg vad som är viktigt för en själv och att man i den mån det går prioriterar och avsätter tid till det som får en att må bra! 
 

Tankar, frågor om detta? Skriv gärna en kommentar ↓


8 kommentarer:

  1. You look very happy in nature and I connect to that.
    I am happy for you that you can enjoy nature.
    Take care & all the best, in nature!

    SvaraRadera
    Svar
    1. MoiClouLou: Thank you very much! and the same to you <3

      Radera
  2. Så sant, det där borde alla ta till sig.

    SvaraRadera
  3. Mycket inspirerande och så rätt! Bra jobbat, hejaheja! Så många som aldrig verkar fråga sig vad de vill göra av livet utan bara kör på som alla andra på nån form av autopilot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik: Ja precis! Tänker att många skjuter upp mycket av vad de vill göra på framtiden också, men den vet vi ju inget om! det är nu som gäller :D Tack så mycket!

      Radera
  4. Men kloka ord av en klok tjej/kramar

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3