"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 19 oktober 2020

Tältnatt i årets första snö

 
När de första snöflingorna visade sej utanför fönstret igår, så var jag bara tvungen att fara ut och tälta! Det är ju alltid lika välkommet och efterlängtat med den första snön. Så hastigt och lustigt hade jag packat ihop det jag behövde för en natt med hundarna och drog till skogs. Valde att åka till en högt belägen plats, där jag hoppades att snön skulle ligga kvar och visst gjorde den det!

-Å vad jag älskar vintern och snö ♡


Tältnatt i första snön!

Min plats i skogen

Under kvällen började det blåsa och snöa allt mer och det kändes väldigt kallt. Man är ju inte van vid kylan ännu och oftast så upplevs några minusgrader mycket kallare än när det är uppemot -20. Jag var ganska så kall om fötterna när jag la mej, men fick snart upp värmen i min härliga vintersovsäck!


Första tältnatten för Iver, 5 månader

Till en början tyckte Iver att det var ganska otäckt när tältduken fladdrade och lät och ville inte alls vara inne i tältet, men allt eftersom så vande han sej och upptäckte även hur härligt det var att ligga under sovsäcken. Han brukar annars inte vilja ha något på sej, i motsats till Najo som alltid vill ligga under täcket, men nu märkte han hur varmt och skönt det blev i kylan.
 
-Det var ju även första gången han upplevde snö och först ville han inte hoppa ur bilen när han såg det vita, men sen blev han alldeles vild haha :D


Vildmarksidyll

Nu må man! :D

Jag har ju en längtan om att bo i tält en längre tid, det är något jag drömt om länge och jag hoppas verkligen jag kan förverkliga det inom en "snar" framtid. Med störst sannolikhet  är det väl några år bort, man behövs ju fortfarande hemma, men tiden går fort och vips är alla barnen utflugna
 
-och då flyttar morsan ut i tält och pappan får förståss också följa med om han vill :D


Det vita guldet -det bästa är :D

 
Gillar verkligen mitt röda lättviktstentipi, men inför mina bo i tält planer så ska jag införskaffa mej ett Tentipi Zirkon 7 BP som är större och har en tåligare väv som står emot väder och vind bättre, samt säkrare att elda i.  Man ska kunna elda i det här också, men jag har inte provat då jag inte vill riskera att en gnista gör hål i väven. Så vintertid använder jag mej av Heat Palen istället.


Middag över öppen eld

Blomkålscurrygryta med ris och rostade solrosfrön- en riktig favorit!


 "How is it that one match can start a forest fire, but it takes a whole box to start a campfire?"

 
-Ja så var det nästan den här gången. Svårtänt som tusan i blåsväre, men skam den som ger sej :D
 



Dags att sova

Det blåste verkligen rövare under natten och stundvis var jag rakt rädd att tentipin skulle blåsa iväg! Men det är otroligt vindstabilt och jag hade förankrat det väl med dubbla pinnar runt om. Vaknade dock flera gånger då vinden tog i rejält och var även tvungen att hålla koll så att hundarna inte hamnade utan täcke, så när väckarn ringde på morgonen ville jag inte alls kliva upp.

-Så skönt att ligga kvar i sovsäcken och dra sej en stund :D

 
Lilla tältvovven!

Frukost på säng


Förra året vid den här tiden tältade jag faktiskt på nästan samma ställe och då hade det också precis snöat. Kolla gärna in min film från den gången och glöm inte att prenumerera på min kanal :D  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3