"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 5 mars 2021

Nytt tält- Fjällräven Abisko Endurance 3

 
Första natten i mitt nya tunneltält bjöd på strålande vårvinterväder med sol, skarsnö, stjärnklar himmel, några minusgrader och orrspel på morgonen. Helt enkelt underbart! om man bortser från ryggen, som fortsätter att krångla och har gjort det alldeles för länge nu. Det blev väl inte direkt bättre av att sova ute, kom knappt ut ur tältet på morgonen, men vad gör man inte när längtan ut är för stor!

-Kan inte riktigt inse att något skulle kunna begränsa mej, men jag måste nog ta itu med problemet och köra igång med ryggövningar och äta smärtstillande, innan det är för sent. Skulle ju vara fruktansvärt om man inte längre skulle kunna ta sej ut på vandringar med ryggsäck etc...
 
 
Första natten i Abisko Endurance ✓

Packar pulkan för övernattningsäventyr!

Iver den ståtlige poserar framför ny tältet

Underbar skarsnö! <3

Fjällräven Abisko Endurance 3

För några år sen köpte jag ett Fjällräven Akka Endurance 2, som motsvarar nuvarande Keb Endurance, men jag tyckte det var både för litet och för tungt, så det sålde jag vidare. Har sedan dess spanat på Abisko Endurance 3, som vi hyrde på Naturkompaniet när vi vandrade till Helags och iförrgår slog jag till. Det är ju inga billiga tält precis, men man har dom ju i många, många år!
 
 -och jag tror jag kommer att bli nöjd. Fantastisk yta inuti, guld värt med den stora absiden. Bra ventilering, låg vikt (3100 kg) vindstabilt och lätt att sätta upp. På minussidan är att det är bara en ingång till absiden. På Keb är det två, vilket är bra om vinden vänder, men det får jag klara mej utan! :D


Kungen :D

Iver fick följa med på eftermiddagen, men på kvällen skidade jag och mötte Micke vid vägen och bytte hund. Dels för att Iver blir så rastlös och dels för att Najo skulle få vara med på övernattningsmys <3



Min fina tältplats på en myr

Kvällsmys med en liten brasa i skogsbrynet

Varma mackor på elden


Värmer vatten på det gamla hederliga Trangiaköket

 
-När man skottar ur en del av absiden, så blir det en väldigt bekväm yta att vara på. Nästan full ståhöjd i brunnen med köksbänk och soffa runtomkring, samt att man kan sitta i sängen och dingla med benen :D
 

Gomorron! Upp och hoppa :D


 
-Har även satt ihop en film från turen- och det syns nog ganska tydligt att jag är stel i ryggen, då jag knappt kan gå utan att stödja mej haha, men skottningen gick som hejsan iallafall :D
 
 Prenumerera gärna på min Youtubekanal och tryck tummen upp -förutsatt att du gillar det förståss! ;D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3