"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 19 april 2020

Nybakade glödkakor


Glödkakor, stekpannebröd eller Gahkku som det heter på samiska är ett riktigt favoritbröd och jag försöker alltid att ha några paket i frysen. Så enkla att göra och passar perfekt till utflyktsfika. Smakar ljuvligt med tex älgbiffar, sallad och nån god vitlökssås. Mmmm....

...eller bara med smöre på och doppa i varm choklad. Alltid lika gott! :D

 Gahkku / Samiska tunnbröd/ glödkakor/ Stekpannebröd

Stekta älgbiffar på Muurikkan

Baka glödkakor / Stekpannebröd
 
Jag gör ganska så små kakor för att de ska rymmas i stekpannan och då blir det ca 16-18 stycken. Kavlar ut dem med en barnkavel och sen med kruskavel, på väl mjölat underlag.

Stekpannebröd

Jag brukar steka ca 1 min på en sida (tills de bubblar upp och reser sej) och bara en kort liten stund på den andra. Kakorna steks i torr stekpanna och för att undvika att bröden blir allt för brända bör man torka bort sotet ur pannan mellan varven.

Gahkku
Dukat för utefika :D (Den fina brickan fick jag av dottern i födelsedagspresent)

Har delat receptet förut, men här kommer det igen;

7 dl uppvärmd mjölk/vatten-1 dl olja-1 dl sirap
1 tsk salt-1 påse torrjäst-1 dl rågsikt/kornmjöl-12-13 dl vetemjöl

Låt jäsa 40 minuter. Rulla bollar- Kavla ut till 10 tunna kakor-Nagga/kruskavla

Grädda i torr stekpanna på spisen eller på Muurikka över öppen eld
(gräddas på en sida och ev en kort stund på den andra)

Frys in efter de svalnat



2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3