"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 19 mars 2020

Lappuggla på jakt


I eftermiddags fick jag en helt fantastisk upplevelse då jag fick se två lappugglor som jagade på en åker. Hade sett på artportalen var de höll till, men trodde inte jag skulle få se nån då det regnade när jag for ut. Men jag hann knappt parkera bilen när den första landade bara en bit ifrån. Magiskt.

-Sen blev det många fina möten under den dryga timmen jag satt i bilen :D


Lappuggla Ström
Lappuggla Örnsköldsvik 20-03-19


 Lappuggla i åkergräset

Lappugglan är en av våra största ugglor, med en längd av 65-70 cm och en vingbredd upp till 158 cm


Med fokuserad blick

Lappuggla med slaget byte
Lyckad jakt!



Regnet övergick sen till ymnigt snöfall och det verkade som om ugglorna gett upp och flugit iväg, men precis när jag skulle åka hem igen, så kom den ena och satte sej på en vägskylt precis utanför bilen! Vilken lycka. Svårt att fokusera i snöfallet, men helt fantastiskt att få uppleva :D


Lappuggla
TACK för titten <3


Se även;


3 kommentarer:

  1. Så jätte fina bilder du fick, vi har en elller om det är två lappugglor hemma på byn i år. Verkar som de sökt sig neråt denna vårvinter. Eftersom du såg två så får vi hoppas att det är ett par och att de kanske häckar. Älskar verkligen ugglor och lappugglan är så kunglig på något vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattis: Tack! Ja de är magiska! De här ugglorna verkar ha hållit sej i samma område i ca 1 månad så jag hoppas verkligen att de blir kvar!

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3