"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 9 maj 2021

Blandad kompott från april och maj

 
Jag kom visst av mej med bloggandet lite, men ni som följer bloggen sen tidigare vet ju att det brukar bli några uppehåll emellanåt. Så skönt och behövligt att bara strunta i dator, kamera och sociala medier ibland. Men några enstaka bilder har det iallafall blivit, så här kommer en blandad kompott från några av de utflykter vi gjort de senaste veckorna :D
 

Blandad kompott från april och majmånad

Fin kvällspromenad vid Högsand och Öster-Genesviken

 
Iver har fått upp intresset för både fåglar och möss nu och han verkar precis som sin "bror" vara helt orädd för vatten, då han har badar så fort tillfälle ges. Lill-Iver som inte är så liten längre, ska bli så kul och spännande att börja träna spår och vatten med honom framåt sommaren :D


Vinterns sista isbad i Rössjösjön


Blev ett dopp i bäcken nedanför stugan också haha :D


-Det var verkligen isande kallt i bäcken och dessutom svårt att ta sej ned för den meterhöga snökanten på sidan om bäcken, men eftersom gubben trodde jag skulle fega ur, så var jag ju bara tvungen att motbevisa honom. Tjurskallig som man är :D


Långpromenad vid Moälven

 
Det finns många fina ställen längs Moälven och jag fick sån igenkänningskänsla från min vandringstur längs Lögdeälven förra våren. Det var verkligen en fantastisk upplevelse och ett minne för livet. Funderar på nåt liknande framöver, men har inte riktigt bestämt mej var ännu....


Gofika <3

Muffinsen med havregryn och kanel jag gjorde häromveckan gick åt som smör i solsken, så jag var tvungen att göra en ny sats. Såå himla goda till kaffet :D



Skogspromenix i Gottnetrakten

Valde som oftast ut en skogsväg på måfå och hamnade plötsligt vid den här charmiga gamla jaktstugan. Den skulle man ha haft. Så fint med timmer och med takad veranda på framsidan. Undrar om den fortfarande används...?


Spår av björnhona med unge i snön. Så spännande!

Vi har i vanlig ordning varit ute på flera kvällsturer för att spana efter vilt på sistone och senast var igårkväll då vi fick se älg, räv, fyra tjäderhönor, en orre, rådjur och en massa andra fåglar, men ingen björn, så det var extra kul att få se spåren av dem! :D
 
 -Man vet ju att de finns, men det blir som mer verkligt. Att de gått där för bara nån dags sen... Jag kan riktigt se dem framför mej Så himla häftigt!


 
Det blev dock en tråkig avslutning på gårdagens kvällstur, för på väg tillbaka genom Gottne så blev vi (och flera andra bilister) belysta med grön laser och jag fattade inte vad det var så jag tittade rakt in i den! Blev extremt ljuskänslig en lång stund efteråt och blev riktigt skärrad att jag skulle ha skadat ögonen. Men efter att vi larmat polisen, så kopplade de mej vidare till en sköterska som sa att jag skulle skölja o vila ögonen och vara uppmärksam på om synen blev grumlig eller fick synbortfall. 
 
-Tack och lov verkar det ha gått bra, men vad är det för idiotiskt påhitt egentligen!? Det kan ju ge riktigt allvarliga skador och klassas som misshandel eller försök till misshandel, så det är ju absolut ingen lek. Men tyvärr hittade inte polisen åt förövarna när de kom till platsen...
 

På tur på Gissjömon

Restaurerad kolkoja från 1900-talet

Hade ingen aning om den här kojan, trots att man passerat med bil tidigare och det är ju det som är så roligt med att fara och gå till fots på nya vägar och ställen- man vet aldrig vad man kan få se :D


Kulturminne på Väster-Gidsjömon

Rårakor till lunch- en favorit i repris :D

Bjönspår längs vägen
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3