"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 22 maj 2021

Fåglar och vilt längs vägen

 
Tidigare har jag alltid fotat med en kompaktkamera med superzoom (x40), vilket har varit perfekt för att även kunna fota fåglar och djur. Men i höstas då jag köpte en ny kamera så valde jag en med väldigt liten zoom (x4), då jag tänkte att jag skulle prioritera bättre fotokvalite istället. Men bättre bilder i all ära, det är verkligen frustrerande att inte kunna zooma vid olika fågel och djurmöten.

-Det är ju bland det roligaste att fota dessutom!

Jag brukar ta med den gamla kameran eller den klumpigare systemkameran när vi är ute på viltspaningstur med bilen, så några närbilder har det ju blivit, men nästa kamera blir nog med superzoom igen. Då har man ju alltid en chans att fånga allt man ser på bild :D
 
 


Tjäderhönor i morgonljus

Bläsand

Storspov i Orrvik

Välkamoflerad orrhöna


Älgkalv i skymningen
 
Björn vid vägkanten (Dålig bild, men fantastisk upplevelse!)
 

 
 

3 kommentarer:

  1. Så fina bilder. Jag fotar lite också men gillar inte de stora tunga kamerorna. Har en liten kamera som ryms i fickan men jag undrar när du skriver superzoom x40 hur stor är den kameran då? Ryms sådan i fickan eller inte. Har inte kika på kameror på flera år därav är jag lite nyfiken här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ja den ryms i fickan :) Jag har en canon powershot sx720, men just den modellen finns inte längre utan är uppdaterad till (sx 730) och sx 740. Tror storleken är densamma som min men de väger något mer (30 gram)

      Radera
  2. Hi Susanne,
    If you want to take pictures of wildlife it is absolutely necessary to have a lens comparable with at least 400 mm. The pictures you show us here make clear that such a lens will be a great help. The variety of wildlife is interesting enough.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3