"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 8 mars 2019

Februaridagar och utenätter i Klimpfjäll


Ojojoj vad tiden går. Nästan en månad sen mitt senaste blogginlägg och ju längre tid det går, desto svårare att komma igång igen. Men det är väldigt skönt att ta en paus från både fotograferande och sociala medier ibland. Så pass skönt att jag som mången gång förr funderat på om det är dags att sluta, men samtidigt tycker jag ju att är väldigt roligt att samla alla turer och äventyr här på bloggen.

Februarimånad präglades mest av en massa extranätter, men vi har även haft härliga dagar i stugan, med bäverspaning, skidåkning, bad i isvak och vi har även fått njuta av en härlig långhelg i Klimpfjäll, med snö och storm, skoteråkning, skidturer, utenätter och stugmys tillsammans med svåger & familj.


Åsnes Fram
Februaridagar och utenätter i Klimpfjäll

Härlig skidtur på väg mot Durrenpikken

#Utenatt nr 7- i ett stormigt Klimpfjäll


I Stekenjokk uppmättes visst en vindstyrka på 45,5 m/sek under natten, vilket klassas som orkanstyrka och även om det inte blåste lika häftigt i Klimpfjäll, så fladdrade det rejält i tältduken och vinden dånade utanför. Jag var faktiskt lite orolig ett tag, men tältet stod pall och jag lyckades få en god natts sömn


 William rejsar i fjällskogen

 Nils tolkar på slalomskidorna :D

å jag sov under bar himmel #Utenatt nr 8

 Skidtur i omväxlande fjällväder, sol och snöyra omvartannat


 Fjällbjörk




Bivack i fjällen
 #Utenatt nr 9

Mysig sovplats i en snödriva


5 kommentarer:

  1. Hi Susanne,
    You can be sure that not everybody understands what you have done by sleeping in nature the way you did. I can imagine when you have done this many times that it really means something special for you.
    Anyway, it clearly still is winter. With us the wind is blowing strong and it is raining. Spring is approaching anyway, looking at the different kinds of flowers you van see everywhere.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kees: Oh yes its still winter (as it should be up here), but we really had got some springfeelings during the last weeks, when the snow started to melt away. But now we have got a lot of new snow and more are coming. I love it, but I am also looking forward to springtime :D

      ...and the nights in the mountains was really a cool and exiting experiance. Even though I have slept outdoors so many times, it was for sure something new in the stormy weather. /Susanne

      Radera
  2. Underbart att "hänga" med på dina äventyr :) jag blir som pepp på utenätter. Vad kör du med för sovsäck och liggunderlag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elin: Kul att du hänger med :D Utenätter är det bästa som finns! Jag har lite olika säckar, den på bilden är en av Marmots varmaste och därmed ganska så dyr och det kan ju vara onödigt att köpa så där på direkten. De första åren använde jag dubbla säckar plus en varm filt. En fördel om en av säckarna klarar några minus (typ Marmot Sawtooth) och så kan man ju testa när det inte är allt för kallt och komplettera till nästa gång. Liggunderlaget är ett självuppblåsande från Thermarest och under det har jag ett sånt där vanligt skumplastunderlag. /Susanne

      Radera
  3. Riktigt trevligt att ses i Norrfällsvik! Fint bad. Hälsa man och hund från sydlänningen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3