"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 29 november 2018

Dadelbollar med kanel


Ända sen jag gjorde dadelbollar första gången, så ser jag alltid till att ha en sats i frysen, Så gott och ett nyttigare alternativ när man vill ha nåt litet och sött till kaffet. Jag brukar rulla dem i kokos, men idag testade jag kanel istället och det blev himlarns gott! Maken tycker dock att jag gör bollarna i minsta laget, men jag tycker att det är perfekt, för då kan man få unna sej två haha.


Dadelbollar rullade i kanel
Små, men naggande goda

Jag tycker inte om russin och fikon, så jag var lite skeptisk till använda dadlar i början, men man känner ju inte av konsistensen överhuvudtaget, när man mixar dem och de ger ju väldigt bra sötma.


  Mmm...minst två om dagen, sitter finfint i magen :D


Nils tyckte inte att de såg så goda ut utan kokos, "det ser ut som köttbullar med grillkrydda på" var kommentaren och bilderna ser kanske inte så smakliga ut, men jag lovar att de är supergoda! och det tyckte även Nils när han väl smakade, "mmm vi tar en till, det smakar pepparkaksdeg"  :D


 Lugn hemmadag


Hade tänkt fara på loppis och leta en kruskavel idag, då det inte verkar gå att köpa någonstans(?) men istället blev det en innedag. Lyckades för ovanlighetens skull sova till elva, vilket är bra eftersom jag ska jobba inatt, men när jag väl vaknade så kände jag mej för seg för att göra någonting alls. Så det blev lite småfix här hemma istället. Kokade en ny sats Ingefärashots och gjorde musli/granola. Det går åt som smör i solsken här hemma och jag brukar göra ca två långpannor i veckan.

Med havregryn, råggryn, solroskärnor, pumpafrön, sesamfrön, linfrön, (kokos) (kardemumma) och så vatten, lite olja och lite honung. Så otroligt gott till fil och ringlad acacia honung ovanpå. Äter det både till kvällsfika och frukost och har gjort det i ett halvår nu och har inte blivit less en endaste gång.

...och att jag dessutom tappat lite mer än tio kilo sen jag började äta muslin, gör ju inte saken sämre om man säjer som så. Det blir ju mycket mindre bröd, smör, ost och annat som brukar kunna slinka ner :D




Receptet på dadelbollarna hittar du HÄR



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3