"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 20 oktober 2018

Ingefärashots- nyttigt och gott!


Precis som alla andra var jag tvungen att koka ingefärashots och jisses så gott det är!! Har snart druckit upp två flaskor så det börjar bli dags att koka nytt. Huruvida det egentligen förebygger eller hjälper mot förkylning vet jag inte, men det känns iallafall väldigt uppfriskande och nyttigt!

  200 gram ingefära, 2 citroner, 1 liter vatten och 1/2 dl honung

Riv ingefära grovt, med skal och allt. Lägg den i vattnet och värm upp (inte koka)  blandningen i 20 min. Sila av ingefäran och tillsätt honungen. Låt svalna och pressa i citronerna. Fyll i flaskor. Färdig dryck håller sej i kylskåp i en månad. (Jag hade bara 135 gram ingefära och tycker att det blev starkt nog)



Läste att överdosering av roten kan vara skadlig och rekommendationen är att man tar 1-2 shots per dag.






2 kommentarer:

  1. håller med dig dom är verkligen uppfriskande men visste inte heller om bieffekten så det var bra info :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jani: Ja jag blev också förvånad över detta.

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3