"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 6 april 2017

Jämtlandstriangeln på skidor

Jämtlandstriangeln, 4,7 mil

I lördagsmorse när jag kom hem från nattjobb så styrde vi kosan mot Storulvån. Jag hade hoppats få sova i bilen, men höll mej vaken hela vägen och vi stannade och fikade äggmackor och kaffe vid Döda fallet och sedan blev det pizza i Åre, efter att vi hämtat ut turskidor till Micke på Åre Björnen.

När vi lämnade Övik snöade det för fullt, men i Åre spöregnade det och det fortsatte även när vi kom fram till Storulvån, så istället för att tälta vid Snasahögarna, så satte vi upp tältet nedanför fjällstationen och tillbringade kvällen inomhus, innan det var dags att krypa ner i sovsäckarna.

Tältplats vid Storulvån

Det blåste och regnade hela natten och vi vaknade till en gråmulen morgon. Fortfarande lite duggregn i luften, men det upphörde efter att vi kommit en bit och av och till skymtade solen fram bakom molnen

Myser och laddar upp på Storulvåns fjällstation

DAG 1:

Storulvån- Sylarna 16 km

Efter att vi rivit tältet, ätit frukost och ordnat med packningen bar det iväg strax efter nio.Det var rätt blött och tungt före, men humöret var på topp och efter drygt två timmar kom vi fram till Spåjmestugan som ligger halvvägs till Sylarna. Det blev inget långt stopp då man fort blir frusen när man stannar och efter lite fika var vi på väg igen.

På väg längs Jämtlandstriangeln!

Två glada turåkare

Varierat fjällväder

Min packning vägde ca 10 kilo, inklusive ryggsäckens vikt och det var alldeles lagom att bära. Jag hade i stort sett exakt samma grejer med mej som förra året och allt kom till användning. Min sovsäck Marmot Sawtooth var i varmaste laget inomhus, men jag tycker det är värt att ha den med, för skulle det bli så att man kanske måste tillbringa natten i vindsäcken på fjället så är den en viktig del i ens överlevnad!

Man vet ju aldrig hur vädrets makter kan förändras och i fjällen växlar det snabbt!

Rast vid Spåjmestugan

Sylarnas fjällstation i sikte!

Ju närmare vi kom så klarnade det upp allt mer och av och till kunde Sylmassivet skymtas mellan molnen! Fjällstationen såg ut att ligga väldigt högt upp och vi visste att snart väntade den tre kilometer lååånga stigningen innan vi skulle komma fram!

Fjällexpressen på väg mot Sylarna

Fruntimmersklumpen 1308möh i bakgrunden

Micke hade vallningsfria skidor och jag åkte med korta stighudar hela vägen till Sylarna. Tyckte det var onödigt att ta bort dem eftersom det är övervägande uppför, så jag hade dåligt glid i nedförsluten, men fantastiskt fäste och på raksträckorna kändes de knappt av.

En stunds vila på väg upp mot Sylarna

Sista biten upp till Sylstationen är egentligen inte brant, men det tar rejält på krafterna och det var så skönt att ta av sej skidorna och ryggsäckarna en stund!

Dagens godisranson :D

Framme vid Sylarna!

Från Spåjmestugan till Sylarna tog det oss ca 2 timmar och 40 minuter och hela sträckan på 16 km tog 5 timmar och 10 minuter inklusive raster och det är jag riktigt nöjd med :D

Tacogryta och gulasch till middag- och ett glas rött till det

Efter bastu, blev det middag och sedan dröjde det inte allt för länge förrän vi gick till kojs. Möra och ömma i kropparna, knallröda om kinderna, men mycket nöjda över dagens tur!

Kläppen, Sylarna
Dags att sova Zzzzzz......

Vi sov i ett 16-bäddarsrum på Kläppen och det såg ut som om vi hade rummet för oss själva. Vilket lyx, tänkte vi när vi kröp ner i sovsäckarna och det dröjde inte länge förrän vi sov gott. Men vi fick ett bryskt uppvaknande när ett gäng damer ramlade in vid halvtio. Så kan det ju bli när man delar rum med andra, men jag förstår inte varför de inte packat upp och bäddat i ordning tidigare...

DAG 2:

Sylarna- Blåhammaren 19 km

Andra dagen plockade jag bort stighudarna, eftersom det börjar med 3 km nerförsbacke. Det hade dessutom frusit på under natten, så det gick undan på skaren! Sedan hade jag tänkt sätta på hudarna, men jag hade förvånansvärt bra fäste utan, så jag gick hela vägen på obehandlade skidor!

Frukost på Sylarna

Vi hade all mat med oss förutom middagen på Blåhammaren. Havregrynsgröt med kanel och socker, rågkuse och pickles samt oboy till frukost, varma koppen, rågkusar o pickles till lunch. frystorkat till middag och turgodis i form av nötter, choklad och lakrits.

Micke med Sylmassivet i bakgrunden

Det här var Mickes första fjälltur och precis som jag anade så älskade han det! Den fysiska utmaningen, de vackra fjällvidderna och den sköna känslan att komma fram till målet för dagen...

Ut på tur aldrig sur!

Vi hade övervägande mulet väder på turen, men vi är så otroligt nöjda och och kunde inte ha önskat oss mer. Solen visade sej med jämna mellanrum, trevligt sällskap, med många goda skratt, skönt att få jobba med hela kroppen och den underbara fjälluften gör en så gott!

Rastskyddet vid Enkälen

Efter ca två timmar kom vi fram till Enkälen och där blev det soppa och mackor innan den sista stigningen på 9 km mot Blåhammaren började.

Vilopaus i solen

Sträckan från Sylarna till Blåhammaren är övervägande uppför och speciellt den andra halvan från Enkälen. I förra årets inlägg från turen, skrev jag att det gick upp, upp, upp och mera upp. Men man glömmer ofta bort precis hur det var och jag kunde nu konstatera att det var ÄNNU mera UPP :D

Men med små pauser med jämna mellanrum, så gick det ändå riktigt bra att ta sej upp. Mindes förra året då både dottern och jag, trots tejpade fötter, fått skavsår och blåsor på hälarna och varje steg var en plåga! Nu hade vi tejpat fötterna ordentligt och slapp såna blessyrer :D

Sylmassivet!

Blåhammaren skymtar i bakgrunden...

Sveriges minsta och högst belägna fjällstation

Framme vid Blåhammaren!

Det tog oss 5 timmar och 10 minuter att ta oss mellan Sylarna och Blåhammaren och väl framme på fjällstationen, så beställde vi varsin Blåhammaröl som vi avnjöt i matsalen. Otroligt nöjda efter dagens tur på nästan 2 mil! Sedan inrättade vi oss i Annexet, där vi precis som förra året bodde i ett 12 bäddsrum och även den här gången hade vi hela stugan och sjävhushållet för oss själva!

...och efter att vi bäddat iordning, så spelade vi fyra i rad i väntan på bastu och den efterlängtade middagen!

Annexet

Utsikt ner mot Storlien från bastun

Middag på Blåhammaren

Kvällens meny bestod av grillad ost, blåbärsgele, grönkålschips och paprika till förrätt. Älgstek, rödvinssås och potatis till huvudrätt och choklad och hallon till efterrätt. Till det den goda buffen av hembakat bröd, olika sallader och röror. Mums filibabba! :D

DAG 3:

Blåhammaren-Storulvån 12 km

Efter en natt med hård blåst, så vaknade vi tidigt på tisdag morgon. Vi ville hinna komma oss iväg, medan snön fortfarande var frusen, så efter frukost packade vi ihop och åkte sen iväg mot Storulvån. Det blåste fortfarande rätt mycket, men vi hade mestadels vinden bakifrån och det gled på bra.

Soluppgång vid Blåhammaren

Vacker morgon i Jämtlandsfjällen

Tväråklumpen 1409 till vänster och Getryggen 1382 till höger

Skönt med slalomglasögon i blåsten!

På väg ner mot Ulvåtjärn var det isigt och det tog på rejält att bromsa hela vägen. Tack och lov för stålkanter och starka ben! :D

Magisk fjällvy!

Baguette med skagenröra i Östersund

Efter två timmar var vi framme vid Storulvån och efter att ha bytt om, så styrde vi kosan hemåt igen!
Otroligt nöjda med turen och med nya planer för nästa år! Längtar!! :D