"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 6 oktober 2016

Tältglädje


Det har inte blivit så många tältnätter i år och det beror nog mycket på att stugan "tjuvat" en hel del tid. Vi vill ju såklart vara där så ofta vi bara kan. Men för den skull så tycker jag förståss att sova ute är bland det bästa man kan göra! och speciellt nu på hösten när det börjar bli lite kyligare ute.

För att inte tala om vintern! Desto kallare, desto bättre, haha. Inte för att jag gillar att frysa, men man får ju se till att man håller värmen och det är en sån otroligt häftig känsla att sova ute i snölandskapet!


En av alla fina höstnätter i skogen!


Sedan 2013 har jag ju haft som målsättning att sova ute minst en natt i månaden och sammanlagt har jag fått ihop 147 nätter de senaste fyra åren, med tjugo nätter hittills i år. Strävar efter 30 innan året är slut och till nästa år ska jag försöka se till att sova ute under längre tid och kanske "slå" 2014 års rekord! :D


GLÖGG <3

Jag mår alltid så bra när jag får sova ute! Den där frihetskänslan, när man kopplar bort alla vardagliga krav och måsten! Allt blir så enkelt, tempot saktas ner, tid att tänka, andas och bara vara. Samla ved, hålla elden vid liv. Alla intryck blir så mycket starkare och jag känner alltid en sån harmoni i hjärta och själ. Livskvalite Deluxe! Tacksam för de stunderna...





Jag skulle dock vilja testa på att vara ute en längre tid och med längre tid menar jag en vecka eller så, helst vintertid för att utmana mej lite extra. Jag vill känna på ensamheten och möta de svårigheter och prövningar som det kan innebära. Se hur man klarar sej på egen hand och hur man reagerar i olika situationer osv. Känna av trötthet, hunger och kyla och sedan tillfredsställelsen när tältet är på plats och middagen puttrar över en sprakande eld efter en dagstur på skidorna...






6 kommentarer:

  1. Du är helt klart en förebild för så många, du tänker helt rätt om att njuta av naturen.
    Hoppas du kommer på en tältvecka bara för dig.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Grymt gott att bo i tält eller under bar himmel. Här har det varit superdåligt med uteliggandet, nog lägsta sen 97, vi skaffade kajakerna 98 :) menmen, nästa år kanske :)
    Snygga bilder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik: Ja det är det bästa! Länge sen jag sov under bar himmel nu...måste nog bli nån sån natt snart också!

      Radera
  3. Susanne - kanskje du kan gi et godt råd. Det er på tide å komme i gang med telt og utenetter hos meg også. Ser du har brukt ditt VAUDE Hogan UL 2P veldig mye. Har du peiling på VAUDE Taurus 3P som er litt større - hvilket er best på tur. I hovedsak vil det nok bli meg alene og/eller ett barn eller to ^_^ Tør ikke håpe på flere i første omgang, men da får vi vurdere teltbehovet om det skulle bli aktuelt. Tenker å kjøpe - ser det er 1 kg i forskjell mellom de to nevnte teltene, men det er jo også differanse på telt for 2 personer og for 3 personer..?

    Tenker nok til samme type bruk ellers som deg. Tvi tvi :D Håper du har et godt råd ;)
    Takk :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eli: Vad kul! Ja jag är nöjd med mitt Vaude Hogan, men det är litet för att vara ett tvåmans och passar bäst till mej och hunden :D

      Absiden är väldigt liten och jag tycker att det ser ut att vara ungefär detsamma på Taurus vilket innebär att det inte ryms någon packning där... Annars ser det ju ut att vara ett fint tält. Bra pris och bra vikt! Värt att tänka på är dock att dessa tält sätter man upp innertältet först och yttertältet sen, det går i och för sej ganska fort, men det kan ju vara ett problem om det regnar, blåser mycket...

      Jag skulle nog rekommendera ett kupoltält, (helst ett som man sätter upp både inner och yttertält samtidigt) som har ordentligt med plats i absiderna, både till packning och matlagning om vädret är dåligt, plus att man har två ingångar.

      Det finns ju en hel del tält att välja på beroende på vilken årstid man tänker använda det. Är det bara under sommarhalvåret så behöver de ju inte bli så dyra. Ska man tälta på kalfjäll så ska man tänka på att välja ett som är stabilt och tål stark vind osv. Mvh Susanne

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3