"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 5 oktober 2018

På tur längs Fäbodleden- Nätra fjällskog


Idag blev det äntligen en vandringstur på fjällskogen och tack vare de nya, fina ledstolparna och uppröjning längs de gamla stigarna så fick jag en härlig runda på lite över en mil.

Så roligt att se att lederna får nytt liv igen!


Fäbodleden Nätra fjällskog: Hinnsjöstugan- Blåvikshöjden- Kavelbromyran- Lill-Västanåbodarna- Väster-Selsbodarna- Hinnsjöstugan; ca 10,2 km


 Vägvisare längs Fäbodleden



"Under sommaren 2017 markerades stigarna från Hinnsjön, Skrike och Viks bodarna temporärt med plastband och nu är större delen av stigen från Hinnsjöstugan till Västersel, Västersel till Kavelbron och Blåvikshöjden röjda. Restaureringen av fäbodleden beräknas pågå till 2019." Edenborg




Från Hinnsjöstugan går leden till en början på grusväg, för att efter ca 2 km vika av mot Blåvikshöjden.

.

Blåvikshöjden



Välmarkerat med både nya färgpluttar och gamla ledkryss





 Kavelbromyran


Vid Kavelbromyran hamnade jag på lite villovägar, då jag istället för att vika av till höger innan myren, gick över den gamla och ruttna spången och vidare till Lill-Västanåbodarna. Ville dock inte gå över spången igen, så istället för att gå tillbaka, så gick jag vinterleden till myren där lederna korsas och fortsatte mot Västerselsbodarna igen.



 Västanåhöjdens naturreservat


En bit från vägvisaren hittade jag en stinkande brunsgrop mitt på leden och jag blev lite orolig att stöta på nån galen tjur! eller ko. Så jag pratade lite extra med Najo för att förvarna om att jag kom...



 På väg mot Väster-Selsbodarna


Har försökt hitta den gamla ledsträckningen till Väster-Selbodarna tidigare, på vintern visserligen, men inte lyckats, så det var väldigt kul att kunna gå hela vägen den här gången!


 Godaste smoothien! Det säjer bara SLURP :D



Nya broar längs leden!


 Västerselsbodarna



Från Väster-Selsbodarna hittade jag inga nya stolpar, så jag fortsatte vidare längs vägen och vek sedan av vid de gamla ledmarkeringarna. Efter att ha korsat en väg så var det återigen nya ledstolpar längs stigen, så jag antar att det kommer att sättas upp hela vägen så småningom :D


 





1 kommentar:

  1. Fina bilder! Har på 2 dagar gått 2,1 mil. Lite blött, så bra med Goretexskor. Underbart historiskt område, väl värt att vandra i. /Thomas

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3