"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 16 maj 2020

Solovandring längs Lögdeälvsleden -2020

Vandringstur med tält- Lögdeälvsleden

Så var min vandringstur över och jag fick en helt fantastisk upplevelse längs Lögdeälvsleden. I vild och i stort sett orörd mark, helt allena och under de tre första dagarna såg jag ingen annan människa, trafik eller bebyggelse. Verklig frihetskänsla! Tur med vädret hade jag också med övervägande sol, även om det var kallt i luften med hagelskurar, blåst och minusgrader på natten och jag har sett hare, skogsfåglar av alla de slag, småfåglar som rödhake och korsnäbb och spår efter räv, ren, älg och björn!

...visst blir man lite skärrad när man börjar tänka på björn och då brukar jag se till att höras, men annars är jag inte rädd att vara ensam, även om det var en stor utmaning att gå själv i helt okänd terräng. I en skog så långt bort hemifrån och med den enklast möjliga kartan dessutom. Att vandra i fjällen är en sak, då man ständigt bjuds på vackra vyer, men att vandra flera dagar i skog, kräver en helt annan motivation. Speciellt i den här terrängen då det ständigt går upp och ner för alla de nipor som kantar älven.

Härligt och vackert, men det har verkligen varit tungt, för trots att jag försökt hålla nere vikten så mycket som möjligt så vägde ryggsäcken ca 16-17 kilo, (inklusive allt drickesvatten) och jag är så otroligt nöjd att min kropp orkade med. Uppför och nerför alla branter. Men även plant och fint däremellan. Den här vandringsturen är nog den som betytt allra mest för mej och jag är riktigt stolt över mej själv.

Nu känns det som om jag klarar  allt :D

Vid startplatsen intill Lögdeälvsbron

Dag 1: Lögdeälvsbron (Fredrika)- Bastunäset ca 7 km

Efter att ha sovit några timmar fick jag skjuts till Lögdeälvsbron, nedanför Fredrika, där jag började vandringen. Då var klockan strax efter fyra och efter några timmar kom jag fram till Bastunäset där jag satte upp tältet. Ett riktigt fint ställe med vindskydd alldeles intill vattnet.

Lögdeälvsleden
Målet med turen var att utmana mej själv att vandra ensam i okänd terräng under flera dagar.

Den här vandringsturen var ju minst sagt spontan, då jag bestämde mej för att fara iväg samma dag, men det kunde inte ha blivit bättre! Jag vet sedan tidigare att jag trivs i mitt eget sällskap hehe, men det här var ändå en ny upplevelse. Ingen mobil täckning de första två sträckorna, så jag var verkligen utelämnad till mej själv. Men det gick bara fint och jag upplevde ingen ensamhet. :D

Uppför och nerför

En av alla nipryggar/ sandåsar

Släcker törsten på Tjuvnäverholmen (gillar namnet)

Tydligen var det vanligt med nävertjuvar här en gång i tiden.

Sol och hagel om vartannat

Bitvis var det ganska mycket snö längs leden och det sög verkligen i benen, då man sjönk ner för varje steg. Men bra träning hepp hepp, å så en godis på det :D

Första lägerplatsen vid Bastunäset

Turgodis

Vindskyddet vid Bastunäset- Lögdeälvsleden

Efter en enklare middag, så satt jag vid elden och värmde mej, då bävern kom simmandes och gick iland mittemot. Kul att sitta och titta på och när jag sedan gått och lagt mej hördes det ljudliga plask utanför. Tror dom är glada att isen försvunnit så att de äntligen kan simma fritt igen :D

Kvällsfika och kartkoll

Dag 2: Bastunäset- Lill-Bjurn ca 16.5 km

Älskar känslan när man är ute så här, att man bär med sej allt man behöver i en ryggsäck. Ett helt hem, med kök, mat och sovplats och när man sen ger sej iväg igen finns inga spår att man ens varit där. Leave nothing but footprints, så sant som det är sagt.

Lögdeälvsleden
En väldigt nöjd vandrare. Ser ut som en riktig tattarkäring haha :D

Härlig tallskog

Storogen

Trappen till Drakryggen, även kallad Himlastegen

Det enda jag visste om leden var att jag skulle passera Drakryggen och hängbron i Fällfors. Den sistnämnda var dock en besvikelse. Vet inte varför men jag hade väntat mej en mer spännande upplevelse. Fast lite läskigt var det att gå över ändå, när vattnet forsade under fötterna :D

Drakryggen

Här uppför "genade" jag, med 17 kilo på ryggen. Dåraktigt, när jag kunde ha tagit trappen... Pust!

Lögdeälvsleden
Fint med ett vindskydd längst upp på toppen

Charmiga skyltar

Rödhake

Lögdeälvsleden

Sträcker ut vid Långforskojorna. Zzzz....

Längs hela leden som är ca 9 mil lång finns det 31 vindskydd och 9 övernattningstugor! Undrar om det är många som går leden? Eller om det är mest fiskare och lokalinvånare som utnyttjar området...

Vindskydd 23- Lill-Bjurn

Kartan hade jag skrivit ut från nätet. Inte den allra utförligaste precis, men man såg ju var alla vindskydd och stugor fanns på ett ungefär iallafall och andra dagen hade jag tänkt gå till Lillänget. Men när jag kom fram och såg att det var en vildmarkscamping intill en väg, visserligen folktom ,så hade jag inte alls nån lust att stanna där. Jag hade redan gått för långt, benen skrek och jag hoppades att jag skulle hitta nån lämplig plats intill. Men det dröjde nästan tre kilometer innan jag kom fram till Lill-Bjurn. Helt slut på!

Upp med tältet i en rykande fart, bytte om, kokade nudlar, åt, kvällspinkade och sen slocknade jag...

På ett väldigt fint ställe! med forsen alldeles utanför. Så nöjd att jag tog mej dit :D

Tälta Lögdeälvsleden
Andra tältnatten vid Lill-Bjurn

Kokade älvvatten till mat och frukost, medan jag bar med mej drickesvatten. Lite osäker på hur bra det är, då det är mycket smältvatten nu. Men jag har då inte mått dåligt eller så, så det var nog ingen fara :D

Så skönt att byta om till varmare kläder och torra sockar

Dag 3: Lill-Bjurn- Över-Lögda ca 16.5 km

Klassisk utefrukost- Oboy, spisbröd å pickles

Vandra Lögdeälvsleden
Många korta pauser blev det, såå skönt att sitta ner en stund

Örn i det blå

Lögdeälvsleden
Kallt i luften, men skönt i solen

Hängbron över Fällfors

Nån slags sångare eller kanske snarare en pipärka (?)

Efter att ha passerat Fällfors så var målet Mjösöforsen. Det var dock inte så tilltalande, så jag fortsatte vidare längs en anvisad grusväg, men plötsligt fanns inga röda markeringar längre. Det hade hänt vid några tillfällen tidigare också, då leden gick längs en grus eller skogsväg vilket gör en väldigt osäker på om man är på rätt spår. Förstår inte att de inte märker upp hela leden (?). Nu fick jag  irra omkring en stund innan jag hittade några ledskyltar, liggandes i ett dike några hundra meter längre upp i en backe...

Väldigt bra led annars. Trevligt med olika namnskyltar här och var, bra med broar och spångar. Finfina vindskydd och stugor. Tror dessutom att mycket sköts ideelt. Men ledmärkningen var på sina ställen sisådär och på ett ställe satt en lapp "Beträdes på egen risk" /Nordmalings Kommun vid en halvrutten bro. Varför bemöda sej med att sätta upp lappen istället för att sätta dit nya bräder.

Det är ju trots allt en marknadsförd led och jag velade en stund om jag skulle våga gå över eller inte. Valde dock att gå på sidan ner i ravinen istället och trodde rakt att jag skulle slå ihjäl mej, då det var is dolt under mossan när jag skulle upp på andra sidan...

Efter att jag vikit in på leden igen, så började jag nästan misströsta om att hitta nån bra sovplats då stigen gick brant uppåt och nedåt och sedan vidare i blöt skog. Men så kom jag fram till en dunge vid ån.

-Helt perfekt plats för mitt lilla tält :D

Tredje nattens sovplats, strax ovan Över-Lögda

Även den här kvällen kunde jag höra bäverns plask och dessutom hördes morkullans knorrande läte när den flög fram och tillbaka över tältet. Tycker det är så härligt och spännande att ligga och lyssna på ljuden runt omkring när man ska sova. Zzzz.... :D

Dag 4: Över-Lögda- Nygård ca 16.5 km

En lycklig människa :D

Man ska verkligen se till att göra de saker man vill göra och drömmer om. Livet är för kort för att bara skjuta det framför sej och det här var en sån sak för mej. Så härligt att få uppfylla det man längtat efter och nu är det bara att blicka framåt mot nya äventyr och upplevelser. Livet ska levas, inte överlevas :D

När jag kom fram till Norrfors visade kartan med ett utropstecken att jag skulle följa landsvägen över älven istället för att gå vidare längs leden. Men väl uppe i samhället fanns återigen inga markeringar och byn verkade helt öde. En massa företagsbyggnader och bilar, men ingen människa någonstans. Så hörde jag ett klingande ljud och får syn på en man under en lastbil. Frågade om vägen och han hänvisade till den rätta leden till andra sidan älven. Jag förklarade att kartan visade annorlunda och han kunde inte förstå varför, men jag fick iallafall en något så när beskrivning hur jag skulle komma vidare...

Tror nu i efterhand att de glömt att uppdatera kartan som är från 2014(!), så jag har försökt få tag i ansvariga på Nordmalings kommun, för att påtala detta. Så onödig omväg och nu gick jag ju dessutom miste om hängbron över Älgforsen.

Kringelikrokar bland vitmossan (jaja jag vet att det heter fönsterlav...)

Efterlängtat lunchfika mellan hagelskurarna!

Riktigt aprilväder

Nordsjöforsen

Mellan Nordsjö och Nygård var leden omdragen, från östra till västra sidan om älven, men där hade de åtminstone satt upp informationslappar och nu gick man uppe på en hög nipkam mest hela vägen, med älven långt nedanför. Fin vandring och väl framme i Nygård var planen sen att fortsätta till Klöse, men när jag kom ner till den lilla byn, så kände jag att vandringen var över.

Vildmarkskänslan hade avtagit och jag hade fått uppleva det jag ville, så jag var nöjd.

"Og tror du det var ensomt å ferdes slik alene. Der skog og tundra sprer seg krevende og vill.
Da feiler du min kjære, for det er blant mennesker at ensomhet blir til. // Helge Ingstad

• Totalt gick jag ca 56.5 kilometer och dagsetappernas sträckor är bara ungefärliga. Försökte mäta ut exakt hur långt jag gått varje dag, men jag gick bet. Första dagen vet jag dock att jag gick sju kilometer, de andra dagarna blev det 49.5 km sammanlagt och eftersom jag gick ungefär lika långt varje dag, så delade jag bara den sträckan i tre :D

• Hela Lögdeälvsleden är ca 8,5 mil lång och sträcker sej mellan Ormaggan i norr och Mo, Lögdeå i söder. Längs samma sträcka går även Tempelleden (11 mil) med den skillnaden att den fortsätter mellan Ormaggan och Fredrika.

Får se om det kanske blir en fortsättning längs leden så småningom...

ps Det var väldigt svårt att sammanfatta den här vandringsturen, då upplevelsen var så mycket större än vad text eller bilder kan förmedla. Men det mesta kom väl med iallafall och kanske kan det vara till nån inspiration för dej som läser :D ds

Se även;

1. Oj tack för denna välbeskrivna upplevelse. Nästan så man vandrar med en snutt. Den som är intresserad av naturen njuter nog fullt ut med dig av denna vandring. Tuff är du minsann att vandra ensam så långt. Ingen enkel grej precis men säkert uppleveslerikt. Ser fram mot fler av dina äventyr och berättelser. Tusen tack.

1. Hantverkarglädje: Tack själv! Så kul att höra att du uppskattar det. Svårt att beskriva med ord, men det var verkligen en vandringstur jag kommer att leva på länge :D

2. Vad roligt att läsa! Har själv gått från Karlsbäck upp till Drakryggen och tillbaka som en dagstur och är sugen på att utforska resten.
    Det sägs att från Klöse och neråt är det dåligt underhållet och inte samma vildmarkskänsla.

1. Kul! Riktigt läckert ställe, Drakryggen. Nu gick jag ju inte ända upp, men det får väl bli nån annan gång :D och turen jag gick kan verkligen rekommenderas!

Kände att vildmarkskänslan försvann då jag började komma nära bebyggelse och folk, även om det var glest mellan husen. Kan tänka mej att det blir mer byar och så ju längre söderut man kommer. Men säkert fint ändå! Synd bara att leden inte underhålls hela vägen.

3. Denna kille har gått en stor del av leden:
    Där beskriver han den nedre delen 🙂
    /Sirpa i Seltjärn

4. Att läsa den här typen av inlägg är så galet inspirerande! Har letat upp det här flera gånger senaste veckorna. Jag vill så himla gärna ta mig ut på en vandring själv, men kommer aldrig över den där jämrans tröskeln :)

Två saker som jag funderat på kring det här inlägget:
    Hade du inte Najo med dig? Varför inte isf?
    Och hur tänker du kring packning för tre-fyra dagar? Kläder, mat, guldkant...?

1. Tina: Å vad kul att höra! Hoppas verkligen du kommer dej iväg, för det är så otroligt mycket värt att få komma ut själv :)

Najo fick stanna hemma pga att jag inte ville ha mer vikt än jag redan hade, för förutom mat så hade jag även behövt en sovsäck el dyl till honom eftersom det var så pass kallt på nätterna. Hade varit mysigt att ha homon med, men samtidigt brukar han vakna mitt i natten och morra åt något utanför och det är jag gärna utan :D

Ang packning så vill jag förståss hålla nere vikten så mycket som möjligt och tyckte det blev i tyngsta laget den här gången. Vattnet vägde ju visserligen en hel del, men ändå. Ryggsäcken väger 3,5 kg (ganska mkt, men den är stabil o skön), tältet endast 1,7, höstsovsäcken lite över 1 kg och liggunderlaget under 500 g. Jag hade både gaskök o kaffepanna, den sistnämnda hade jag kunnat lämna hemma. I klädväg hade jag ett extra ombyte för natten, ulltröja o byxor samt en tjocktröja, en förstärkningströja, tunnare dunjacka, mössa o vantar. Jag hade även en filt inuti sovsäcken. Vad gäller maten så är jag inte kräsen på mina turer. Blir sällan jättehungrig. Hade nudlar o frystorkat den här gången, men måste säja att jag är måttligt less på de frystorkade rätterna... Åt mest soppa/oboy och spisbröd. Alltid gott! och som guldkant hade jag godis, alldeles för lite den här gången dock. Annars använde jag allt jag hade med mej, men jag tänker att jag kunde ha planerat packningen lite bättre, nu blev det ju väldigt spontant och lite i all hast :) Men, men det blev ju bra ändå! Mvh Susanne

5. Hej. Vi är ett gäng som planerar att paddla älven i maj. Hur lätt skulle du säga att det är att hitta plats för flera tält känns leden/älven?
    Tack på förhand.
    /Arvid

1. Men så spännande att paddla där! Tror inte att det borde vara nåt problem att hitta tältplatser längs älven. Lycka till o go paddeltur! /Susanne

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.