"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 24 januari 2020

Håhåjaja vad tiden går


Håhåjaja vad tiden går. Redan två månader sen jag bloggade sist. Men av nån anledning tappade jag både lusten att fota och blogga- vilket i sin tur ledde till att jag stängde ner allt vad sociala medier heter. Det har jag ju gjort många gånger förut och det är alltid lika skönt och behövligt. Men ju längre tid det går, desto svårare att komma tillbaka. -Men nu tror jag att jag är redo att köra igång igen!


Stugmyser

Som alla andra går jag och väntar och längtar efter vintern. Det väder som råder nu, med snöbrist, halka och blåst gör en verkligen förvirrad. Är det november eller vår? Fattas bara betande gäss på de snöfria åkrarna. Har bara åkt skidor ett fåtal gånger och jag saknar det som tusan.

Hög tid att vintern och snön kommer nu, eller hur!



Vi har förståss tillbringat en hel del tid i stugan  och trots bristen på snö, så är de få bilder jag tagit den senaste tiden vintriga. Åååå det är ju bara så härligt med allt det fluffiga vita :D



Har täljt träfåglar på löpande band, stora som små, varav några fick bli julklappar :D


 Vårt vinterparadis i skogen

 Plåtpippi

Fågeln i plåt har vi tränat prickskytte med luftgeväret under hösten. Riktigt kul när den svajar till vid träff. Någon riktig fågel har jag dock inte fått skjuta iår, men maken har iallafall haft stor tur i älgskogen, då han lyckades skjuta både en ko och en tjur. En liten sjutaggare som pryder väggen fint i stugan :D


"Fjällripan Lodge"

 Adventsfika i skogen- Varm choklad med aftereight, grädde och polkagriskross

 Spännande när tomten dyker upp utanför fönstret

Julhelgen och nyår likaså jobbades i stort sett bort, men vi fick iallafall ett finfint julaftonsfirande hos dottern med familj i Kasamark. Med lagomt mycket god mat, jultomte och mys.


 Lilla Rössjötjärnen

I många år har jag undrat över en mörkare fläck på kartan över Rössjöskogen ovanför oss, tänkt att det skulle kunna vara en tjärn, men vi har aldrig lyckats lokalisera den, förrän nu och jag blev så glad när jag såg att det faktiskt var en liten tjärn. Tyvärr lite snårigt och så efter avverkning men ändå :D


Inte en särskilt vintrig syn, men vackert ändå :D

 Skotertflykt med korvgrillning


Härlig och uppiggande stund i skogen

Jag har varit väldigt trött och energilös den sista tiden, dragits med en seglivad förkylning, värk i ett knä efter att ha ramlat på skidorna, ryggskottskänning omvartannat och en mer krånglande mage än vanligt och det har inte ens funnits nån lust att fara ut och sova, vilket verkligen inte är likt mej. Men så får det vara ibland och jag har laddat batterierna så gott jag kunnat med små utflykter och promenader i skogen.

-och ett tu tre faller andan på för en äventylig utenatt igen. Bara det blir lite vintrigare ute så :D


   Årets första bad i isvak- Härligt för kropp och själ :D

Förra helgen var vi nere vid sjön med några bybor och gjorde iordning isvaken. Under tiden var helikopten i full färd med att kalka sjön och det var riktigt häftigt att se. Grillade sen korv, eldade på i bastun och invigde vaken. Isande kallt och underbart härligt!


Bastustugan i Rössjö


4 kommentarer:

  1. Hi Susanne!!!... Beautiful place and pictures.. happy new year to you and your family..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ana: Thankyou very much! And a Happy New Year to you too :D

      Radera
  2. Välkommen tillbaks! Jaa vilken bedrövlig vinter men än hinns det med några vinterdagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga; Tack så mycket! Ja mycket märklig vinter, men nu ser det iallafall ut som om det är en del snö på väg :D

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3