"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 2 november 2019

Älgjakt i oktober


Förra helgen blev det älgjakt för hela slanten, då jag satt på pass med gubben både lördag och söndag. Två kalla dagar och jag frös som en gris, trots att jag byltat på mej rejält. Men det var ganska så spännande iallafall, speciellt på lördagen då hunden fick upp kon med de två kalvarna. Trodde vi skulle få chans på nån av dem, när hunden skällde länge i närheten. Men det slutade med att de sprang ut ur marken...


Med gubben på älgpasset


Har lovat jaktlaget att jag ska ta upp kulskyttet till sommaren igen, så jag också kan sitta på pass.  Vet dock inte om jag skulle ha tålamod att sitta dag efter dag, men nån gång iallafall. Det skulle ju vara så roligt att få fälla en älg. Sen är ju frågan hur man skulle reagera när man väl får tillfälle.

Det är stora djur och jag skulle vara så rädd att man skulle råka skadeskjuta...


Vägpass


Gubben har haft tur iallafall. Under de tre år han varit med om att jaga älg så har han fått skjuta två. En per år. Så nu är det snart dags för den tredje tycker jag. En med stora horn :D


Håller koll på kartan

En av många fikastunder- det mysigaste på älgjakten :D

Kul med omväxling vid passbyte :D

Orrhöna i siktet

Typiskt att man får bästa läget på fågel när man är på älgjakt och vice versa...

Fint möte med älgko och två kalvar på senaste fågeljakten.


Nu var det bara tjurar och kalvar som var lovliga, eftersom de skjutit alla tilldelade kor. Men från och med nu i november så är det fritt fram att skjuta kor igen. Tills kvoten är fylld inom jaktskyddsområdet.



Fina jämthunden Akke (vill ha han, så snäll och gosig :)


Jaktledarn/hundföraren och Akke


Ja, det var några bilder från älgjakten. Tyvärr blev det ingen fälld älg den här helgen. Däremot har vi fällt en massa träd vid stugan. Med målet att ta bort alla lövträd, så vi får en fin skog med gran och tall :D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3