"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 2 april 2019

Tältnatt med spelande orrar


Det härliga vädret fortsätter och både igår och idag har gubben och jag varit ute och åkt skidor på skarsnön. Det är ju bara helt fantastiskt när det bär och man kan glida fram precis vart man vill!

Ångrade mej (som mången gång förr) att jag inte tagit med mej tältet, så efter en snabbsväng hem för att fixa mat till familjen och packa ryggsäcken, så skjutsade maken ut mej till skogen igen -och jag fick en helt fantastisk övernattning med stjärnklar himmel och väckning av ett trettiotal spelande orrar


Tältnatt med spelande orrar

Redo för nya övernattningsäventyr

Akka endurance
 Första natten i mitt nya tunneltält ✓


Jag har länge velat ha ett tunneltält, främst för vinterturer på fjället och till slut slog jag till på ett Akka Endurance, så nu ser jag fram emot fina skidturer med pulka i fjällvärlden :D

-och om någon händelsevis, förutom min käre make, undrar om jag inte har tillräckligt många tält redan, så säjer jag bara "Kan man ha för många?" Inte om man älskar att tälta iallafall :D


Tunneltält fjällräven

Hittade en perfekt tältplats vid myrkanten och medan jag satte upp tältet och grävde en sittbrunn, så skidade maken iväg och letade upp en tjärstubbe. Tack för det! :D


 Akka Endurance 2

 Byter om till lite varmare kläder i mitt mysiga krypin

Akka endurance 2
 #utenatt 12-2019


Tältet kommer jag att skriva mer om när jag hunnit använda det mer, men så här långt är jag nöjd. Väger lika mycket som Keb Endurance och precis som Keb så är det ett året runt tält som tål tuffare väderlek och hård vind på fjället.


Tunneltält fjällräven


 Vedleverantörn på ingång

 ♡

Många tältbilder blir det. ALLTID  men jag kan helt enkelt inte låta bli. 
Tycker att det är så vackert :D


 Tänt var det här- med doft av tjärved <3



Efter en blåsig dag, så blev det nästan vindstilla och stjärnklart under kvällen. Det blev även kallare och efter kvällsfika så kröp jag till kojs. Trött och belåten efter en hel dag ute i friska luften.

Hade glömt mina tjocka sovsockar och extra liggunderlag dock, så jag blev lite kall om rumpan och fötterna och sömnen blev inte allt för bra. Men efter en nattpink, så kom cirkulationen igång och jag fick iallafall några timmars god sömn innan orrarna kom och väckte mej :D


 Kaffedags 🍵


Granola och fil med honung till kvällsfika. Mmmm...


För den som blir nyfiken på receptet på min Granola, så hittar man det här. 



 Godmorgon


Vaknade tidigt av att orrarna flög över tältet och spelet var i full gång långt innan det ljusnat. Låg och lyssnade en stund, men somnade snart om. Vaknade sen vid sextiden och satte mej i absiden för att titta på orrarnas spel. Alltid lika kul att se! Hör som våren till :D


 Spelande orrtuppar på myren


Det är oftast ungtupparna som står för fighterna och det kan gå väldigt häftigt till med när de gör sina nacksvingar och attackerar varandra med både näbbar och klor så att fjädrarna ryker. De äldre står mest och burrar upp sej medan de väser, kucklar, hoppar och har sej.


 Orrhöna


Det är inte alltid som hönorna kommer till spelplatsen, men idag kom det några stycken och jag hade hoppats få se en parning, men jag tror nog det är för tidigt ännu. Det är iallafall en väldigt rolig syn när de irrar omkring som yra och lite småskraja höns bland de kuttrande tupparna.


 Två stridstuppar i soluppgången

orrspel 2019
 Med glimten i ögat

 Frukost på säng


Vid niotiden dök sen maken upp och bjöd på frukost och efter rivning av tältet, så for vi iväg på ännu en härlig tur på skaren. Underbara vårvinterdagar! Så tacksam att jag får njuta av dem på detta viset :D


 Skare, skare va! :D

 Har fått dille på ProPud med chokladsmak, de är ju så himla goda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3