"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 23 oktober 2018

Övernattning i Kålhuvudets naturreservat


Efter jobbarhelg för både Micke och mej så for vi iväg på en övernattningstur till Kålhuvudet igår. Höll knappt på att hitta dit, då det saknades vägvisare från Björnavägen, men till slut så hittade vi rätt och vi fick en helt underbar vistelse i den fantastiska naturen som reservatet bjuder på!

...med månsken, minusgrader, gomat och stugmys för hela slanten! <3

 Fantastisk gammelskog i Kålhuvudets naturreservat


"I Kålhuvudets naturreservat kan du uppleva John Bauer-skogen i verkligheten. Doften från taigaskinn och lappticka och synen av de långskäggsdraperade granarna förstärker känslan av orördhet. Genom östra delen av reservatet går vandringsleden Urskogsleden och det finns en övernattningsstuga med kamin vid Rödmyran. (Länsstyrelsen)

 Nån gång måste jag bara vandra Urskogsleden! (tidigare Ödemarksleden)

 Framme vid Rödmyrstugan

På väg upp mot stugan så såg vi björnspillning mitt på stigen och på kvällen hörde vi en dalripa skratta ute på myren. Dagen efter såg vi en lavskrika, men annars var det väldigt lugnt i skogen.


Kålhuvudet stuga
 Stugidyll!

 Middagsdags

Kålhuvudets naturreservat

 Småtomater och fetaost i foliepaket- En riktigt god klassiker


 Min sovplats :D

Förste vedbärare  ♡

 Vacker kvällshimmel och ute på myren hördes en dalripas skrattande läte

 Kocken i full färd med att steka köttet på Muurikkan

 Bakad potatis, tomat o fetaost i foliepaket och lövtunna kotletter till middag 
Mmmmm.....å så en kåsa rött till det :D


 Mys vid elden- Kålhuvudets naturreservat


Vi fick en stjärnklar och småkylig kväll och efter kvällsfika vid elden, så blev det kortspel i stugan, innan vi kröp ner i sovsäckarna. Jag ute i hängmattan och gubben i stugan :D


 Gomorron i urskogen!

Det blev faktiskt lite kallt att sova i hängmattan, då jag glömt ta med mej yllefilten jag brukar ha ovanpå liggunderlaget. Micke trodde jag skulle komma in under natten, men tjurskallig som jag är, så låg jag kvar och jag fick iallafall en tillräckligt god nattsömn. Älskar att sova ute!


Utsikt över myren från stugan

 Frost <3

Härlig tur längs den 3.5 km långa rundslingan
 

Kålhuvudet
 Så vackert med gammal och orörd skog!


Kan inte förstå att jag inte varit hit tidigare, men samtidigt är jag så glad att det fortfarande finns nya platser att upptäcka. Det kommer iallafall att bli flera besök, så otroligt fint ställe och jag kan ju bara föreställa mej hur vackert det ska vara på vintern, Då granarna är täckta med snö....

 ...och på tal om snö så föll några små vita flingor ner från himlen idag! Väcker längtan...


 Långskägg (?) i gammelskogen

 Släcker törsten i ett myrdrag

 Mera Långskägg (?)

 Förmiddagskaffe på G


 Packade och redo för hemgång...


...mycket nöjda över turen och väldigt tacksamma över att ha möjligheten att få spendera så pass mycket tid tillsammans i vår underbara natur! Ger så otroligt mycket energi, lycka och livslust.




3 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut och jätte fina bilder :-) Mysigt att kunna vara ute sådär mycket.

    SvaraRadera
  2. Kul att se bilder från kålhuvudet. Jag sov över i Rödmyrstugan i mitten av juni 2012 och fick fina bilder på Lavskrikor som var helt orädda. Kålhuvudet är ingen plats för folk med lappsjuka. Stigen kunde vara längre då reservatet är nästan 8 km2. Vägen var dåligt skyltad redan 2012 och även jag svängde fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans: Vad kul att du hittade det här inlägget. Ja det är ett väldigt fint ställe som jag absolut måste besöka igen. Härligt vildmarkigt :) /Susanne

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3