"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 9 juli 2013

Kloklippning på stående fot


Kloklippning

Även håret under tassarna kan behövas klippas med jämna mellanrum, 
främst på vintern då det lätt bildas isklumpar

klippa hundens klor
Gårdagens kloklippning i köket



Jag började tidigt att vänja Najo med klotången och han fick ligga på rygg i mitt knä eller mellan mina ben när jag klippte klorna på honom och det gick jättebra under en lång tid, ända tills jag en dag råkade klippa alldeles för mycket på ena klon. Jag blev alldeles förskräckt då blodet droppade ymningt från tassen och kunde inte undvika att få lite panik, trots att jag visste att det är viktigt att behålla lugnet, för att inte skrämma hunden. Virade in tassen i papper och skyndade iväg till apoteket för att köpa något blodstillande, men de skickade mej vidare till veterinärmottagningen, där de rekommenderade mej att sätta på nagellack. Men lacket ville inte fastna, då det blödde alldeles för mycket, jag hade ju nästan klippt bort hela klon!

Efter en stund gav det ändå med sej, men nu hade Najo utvecklat en rädsla för att få klorna klippta och det kändes inte alls bra, så jag rådgjorde med Reginas zoohörna, som gav mej rådet att testa att ha Najo stående medan jag stod ovanför honom, med ett ben på var sin sida och efter ett par gånger så återfick jag förtroendet och det fungerade lika bra som förut. Jag köpte även hem ett (dyrt) blodstoppande pulver som man doppar klon i om olyckan skulle vara framme, men peppar, peppar så har jag inte behövt använda det.

Skulle det ändå hända att man klipper för mycket, så ska det visst vara lika effektivt att doppa den blödande klon i potatismjöl. Kan vara bra att veta då man oftast har det i sitt skafferi :)

10 kommentarer:

  1. Na is such a good looking dog. He also looks very smart.

    SvaraRadera
  2. i keep styptic powder here. i can trim 3 of my 4 dogs. one won't even let the vet and his asst. do it. she'd have to be put under for it as she is too traumatized.

    SvaraRadera
  3. Ojojoj...stackars lilla Najo::))
    Ja, egentligen inte, han mår nog rätt bra, eller hur?
    Härliga, somriga bilder du visar i de senaste inläggen...
    och underbart att kunna njuta av naturen som du gör...mmm, topp tio!

    SvaraRadera
  4. Inte alltid så roligt, men nödvändigt. Klippa stående är en ny variant för mig/Brita

    SvaraRadera
  5. Synd att man inte kan be om förlåt när sånt händer o sen fortsätta som vanligt. Men vi mänskor skulle väl reagera likadant om nån rev av oss tånaglarna...

    SvaraRadera
  6. That was not really nice for Najo, but luckily the weather is better with him.
    I always go with my dog to the groomer.
    Regards, Irma

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Hoppsan, det är ju tillslut oundvikligt att det inte blir någon komplikation där relationen med hunden får sig en liten törn. Synd att man inte bara kan diskutera igenom det hela över en kopp kaffe och få det ur världen. Fast charmen med djur är ju att de alltid visar vad de känner och aldrig är falska. Skönt att ni har hittat tillbaka igen :)
    Underbar header du har, verkligen inbjudande.
    Må väl!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  8. Så skönt att ni verkar få till det igen. Man lider verkligen när man inte kan förklara sitt misstag. Najo verkar som vanligt vara en nöjd kille.
    M

    SvaraRadera
  9. Hello,
    Nice shots of this nail glipping of your dog. Very special to see how cool you've done this.
    Your dog is very quit, so lovely!!

    Many greetings,
    Marco

    SvaraRadera
  10. Åhh det är så hemskt om man råkar klippa i pulpan , förstår att det gör enormt ont :( Försöker att genomlysa på mina då jag klipper , går ju bra att sitta i motljus på dom vita klorna men inte då dom är svart . Men tack för tipset med potatismjöl , det har jag aldrig hört förut . // Kramar och du jag berättar en "hemlis" jag brukar köra en naturfilm på tv då jag klipper mina helst ska det vara vargar , då kopplar mina båda av hahaha :))

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3