"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 21 oktober 2013

Fjälljakt med övernattning i tentipin

I fredags eftermiddag åkte jag och Elisabeth till fjällen för två dagars ripjakt och boende i tentipin. Eftersom det skulle vara mörkt när vi kom fram, så hade jag med hjälp av kartan, kollat ut en lämplig tältplats vid Stensjön i Saxnäs. Det blåste isande kallt när vi kom fram och det var lite svårt att få ner tältpinnarna i den frusna marken, men det lyckades till slut och det var skönt att krypa in och fixa lite värme på heatpalen.

Nästa morgon vaknade vi till ett strålande väder och efter frukost åkte vi bort till Kultsjögården för att köpa jaktkort. Vi bestämde oss för att gå upp till Gittsfjället, via SvenDuvas bro. Men det visade sej vara svårare än vi trott och jag skäms nästan för att säja det, men vi hittade inte upp till fjället!! Efter att ha snurrat på i gammelskogen ett par timmar, så beslutade vi oss för att ge upp och åkte till Stekenjokk istället...

Gaskeliteforsen

Najo och Sickan

Var är fjället...?

Najo verkar ha koll på att en fågel just har träat...

Gaskaliteforsen

Satsfjället

Varmt och skönt med Heatpal

Lyxmiddag i form av fläskfile, rosepepparsås och ris :))

Tentipin i fullmånens sken

Första natten frös jag lite, trots dubbla sovsäckar, men efter att ha varit ute och pinkat
så fick jag upp värmen igen och den andra natten sov jag gott och som en stock hela natten :))

Is på Stensjön

Efter ännu en natt med 6-7 minusgrader vaknade vi till ytterligare en fin morgon. Vi packade ihop tältet efter frukost och for och köpte jaktkort, den här gången på Stoere Gaemoenvaellie. Vi hade inte gått långt förrän vi kom på en tjäderlöpa och med hjälp av snön var det roligt att se hur den gått kors och tvärs genom skogen. Men det blev ingen fågelkontakt och vi fortsatte upp på fjället...

Uppe på "Stoere geamoenvaellie"

Hade glömt jaktvästen till Najo hemma...

Fikapaus

Utsikt över Marsfjällen

Efter några timmar var det dags att bege oss ner till bilen igen och förutom några spår efter ripor så var det dött. Men vi fick en skön och fin dag på fjället och två mysiga nätter i tältet!

Uppe på Stekenjokk var de förresten i full färd med renskiljning och renslakt och vi stannade och tittade på en stund. Det var riktigt roligt att se och jag fick några bilder som jag lägger in någon annan dag. Sen tog vi även en tur till Marsliden, innan det var dags att åka hem och fixa lite middag...

Renskiljning i Stekenjokk

1. Härligt äventyr Susanne o justa bilder , känns konstigt nog skönt att se lite vintriga bilder men de blir ju bra genom din lins.
    Ha en fin vecka !

2. Ja visst var det en härlig helg med lite annat innehåll än vi tänkt oss. Tur vi tog turen på mot Stekenjokk! Funderar på om jag kan komplettera dina fina bilder med mina två inifrån tältet, du vet kaosbilderna, men avstår tror jag... :)
    Tack för en fin helg, nästa gång då kommer vi hem med ripsäcken välfylld! Kanske.

3. Jag fryser bara jag ser dina bilder.....min värmepanna har nämligen gett sig så nu är det till att köpa en ny :(....därav kylan....men härlig tur du visar även om den även var lite bister.

4. Beautiful serie....the landscape is there so lovely, and it's also very nice to read your story's.

Greetings, Joop

5. herlige bilder og så koselig !

6. Marvelous photos of your wonderful walk. It seems to be cold in Sweden. We have a golden Autumn with 15 - 20 ° Celsius.
    Best regards, Synnöve

7. åååååååh vad härligt.här kan vi prata om kvällsmys.
    Du och Rantamor väcker verkligen min hemlängtan efter mer än 20 år i stockholmsregionen!

8. LOTS of snow and cold already there!

9. Geweldige foto's van dat winter landschap het zal weer koud zijn.
    groetjes Herman.

10. Men vilken härlig helg ni hade, trots att ni inte sköt någon ripa.
    Det är ju hela resan som är njutningen, det är lite som fisket inte alltid man får fisk , men vi njuter ju ändå....

Inte mycket snö i fjällen alls.

Tjingelingen från Rantamor.

11. Wow vilket äventyr i kylan, såg bara super mysigt ut, och maten rena lyxen ;)
    Härliga bilder från fjällen.

12. Åh, ljuvligt äventyr och bilderna är fantastiskt vackra. Njutbart att få ta del av din/er fina upplevelse i denna vackra natur.
    Bästa rummet fick ni som vanligt.
    Kram
    M

13. You had a wonderful few days, Here in Edmonton, Canada it is not as cold as where you are. but that's OK as it will be so in a few weeks. Have a wonderful week and stay warm.

14. Helt fantastisk og koselig!! Unnskyld, men jeg kan norsk bedre enn svensk. :)

15. Och vilka fina skott du fick med kameran!

16. Ni ser ut att ha haft det härligt hur som helst. Fina bilder från er tur och renskiljningen

17. Vad skönt det är att klicka in här och få en rejäl dos friluftsliv då jag själv inte hunnit vara ute något i veckan! Önskar jag också hade en tentipin, åter en sak på önskelistan.. :D

18. Härliga bilder från er jakt. Synd att ni inte fick med er några ripor hem.

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.