"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 10 januari 2018

Tältnatt med snopet avslut


I söndags var det dags för tältnatt. Uppe på ett berg med härlig utsikt, några kilometer från stugan. Vi, jag Nils och Micke åkte dit på skotern och satte upp tältet på eftermiddagen och det var inte helt lätt att få upp det, då det blåste friskt och jag var väldigt tacksam över flera hjälpsamma händer.

Skottade upp en mur runt tältet, bäddade iordning och åkte sen tillbaka hem för att äta middag i stugan. Hade redan börjat känna av förkylningen, så jag tänkte att det skulle vara onödigt att sitta där i flera timmar i blåsten. Väl tillbaka i stugan såg vi på nyheterna att det väntades stormbyar på upp till 24-28 m/s och jag hoppades att jag satt fast tältet tillräckligt!


 Min fina tältplats på toppen av ett berg!

 Skottar en skyddande mur

 Så där ja! :D


 Abisko Dome 2


 💙


Här ska jag nog sova gott!



När jag sedan skulle åka ut till tältplatsen igen, så hade vinden tilltagit ordentligt och när vi kollade prognosen igen så ser vi plötsligt att det är en klass 2 storm, med namn Cora på väg in, det hade vi missat (!) och folk uppmanades att hålla sej inomhus!

Hmmm, är det så smart att vara ute och tälta då. Tankarna snurrade i huvudet. Jag ville absolut sova ute. Vad skulle kunna hända? Vi hade kollat så att det inte fanns några träd som kunde ramla ner över tältet. Men vi hade ingen telefontäckning utifall något skulle hända och jag kom till sist fram till att har man valet att avbryta, så är det nog klokast att göra det istället för att ta onödiga risker.

Men eftersom jag inte vill lämna tältet ute över natten, så vi skyndade oss upp på skotern och rev ner det.  Det var ganska så spännande, med vinden som ven, snön som yrde och jag var lite rädd för att det skulle falla nåt träd över oss på leden, men vi klarade oss hem helskinnande! :D


 Packar ihop tältet igen...



Ett snopet avslut, men det kommer ju fler tillfällen. 
Förmodligen redan till helgen om jag är frisk då!





3 kommentarer:

  1. A wise decision not to sleep in the tent. Why taking unnecessary risks. There will come more suitable occasions.

    SvaraRadera
  2. Ich liebe deine Berichte in freier Natur. Schade dass du nicht auf "wordpress" bist. Ich wünsche dir ein gutes Jahr 2018.

    SvaraRadera
  3. det var nog ett klokt beslut att bryta upp men jag tycker även att det skulle vart spännande att prova på :))

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3