"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 6 september 2018

Djur och fågelskallar


Förra våren gjorde jag ju i ordning en bäverskalle och sedan dess har jag även gjort i ordning skallarna från orre, tjäder och mård. Jag gjorde på samma sätt som med bävern, kokade och skrapade omvartannat, men det tog inte alls lika lång tid, för det var mycket lättare att få bort köttet från de mindre skallarna.

...och resultatet blev väldigt bra, speciellt mårdhuvudet, som blev riktigt vitt och fint!


trofe, jakttrofe
 Kranium av bäver, tjäder och mård

Mårdskalle


Mården fick jag av brorsan i födelsedagspresent och han hjälpte mej att flå det, så nu hänger det fint på väggen i stugan

 
trofe
Fina och fascinerande prydnader, tycker jag :D


...och näst på tur står grävling, hare och räv. Om jag får tag på nån vill säja, men jag har lagt in en beställning på hare och räv, så jag hoppas morbrorn skjuter nån/några i höst :D



Tjäder och orrskalle på bäverns skinn


Tjäderhuvudet fick jag av pappa och orren sköt gubben i vintras :D


Jag har tagit bort "skalet" på tjäderns näbb, men på orren sitter det kvar.


Orrhuvudet är f.ö helt oblekt, därav de svarta missfärgningarna, och tjäderskallen testade jag att bleka med Vanish efter ett tips på nätet. Det fungerade faktiskt, men det frätte lite för mycket, så ytan blev en aning uppluckrad och skallen fick en gulaktig ton, men det försvinner nog med tiden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3