"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 26 januari 2015

Långpannebröd med havregryn



Bröd med havregryn i långpanna



Nybakade långpannebröd med havregryn...


50 g jäst, 50 g smör, 5 dl mjölk
2 dl havregryn, 10 dl vetemjöl,
2 tsk socker, 1 tsk salt

Smält smör, häll i mjölk och havregryn, 
värm upp under omrörning,
låt svalna till 37 grader och häll över jästen.
Blanda i övriga ingredienser, låt jäsa 40 min i bunke.
Baka ut i långpanna, låt jäsa i 30 min,
strö solroskärnor, havregryn och lite mjöl ovanpå,
skär i rutor och grädda 10-15 min 250 grader


...kommer att bli smaskens på kommande vinterutflykter :D



4 kommentarer:

  1. Tack för receptet det måste jag allt pröva på.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. å så deilig , ihvertfall ser det sånn ut :-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3