"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 4 maj 2013

Fiskgjuse i Idbyfjärden


Åkte ut till fågeltornet i Idbyfjärden idag, första gången för den här säsongen, men förmodligen inte den sista. Vi hann knappt komma fram till vattnet förrän vi fick se tre fiskgjusar sväva i det blå och förutom dem såg vi bläsänder, krickor och snäppor av okänt slag, men på långt håll som oftast. Förra året hade jag ju vid ett tillfälle turen att få se brushanar(!) därute och jag hoppas verkligen att jag får se dem i år med. Men det gäller att vara på plats vid rätt tidpunkt, för de stannar inte länge förrän de fortsätter norrut för att häcka...



Jag tycker de ser ut som vildvittror ur Ronja Rövardotter :) 



 "Hoho, du vackra lilla människobarn..."

 




 Söta holkar





Nä nu är det nog dags att snöra på sej joggingskorna, för jag har allt legat på latsidan ett tag. 
Sen blir det att svida om och åka på fyrtioårskalas.  :))

29 kommentarer:

  1. Hello Susanne,
    Great photos of this beautiful bird.
    The fourth picture is the best.
    I wish you a great weekend.
    Best wishes, Irma

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt! De påminner om vildvittrorna:)
    Ha en fin festkväll!

    SvaraRadera
  3. Dina bilder förtrolla mig igen och igen. Det måste vara underbart där och säkert mycket tyst. Jag skulle också vilja. Jag är så glad ut i naturen, i tysta platser. Dessa stenar bollen ser rolig. Eftersom det är väl utformad? Denna runda formen är exceptionellt.
    Tack för att dela dina möten i naturen med oss, Susanne. Tack för din kommentar. Ja, det är katten min. Detta är Lissy. Det finns fortfarande en baksmälla, vår tiger.

    Ein lieber Gruß
    von der Waldameise

    SvaraRadera
  4. va kul att se fiskgjuse. Vi har haft förr om åren ett par häckande vid en av sjöarna här. Inte varit ute så mycket o fotat nu. Man är ju ute med lite trädgårdsfix, vi har haft + 19 grader idag i skuggan....härligt.
    Jättefina bilder från din tur

    SvaraRadera
  5. the osprey is lovely against the blue sky!

    SvaraRadera
  6. Fantastisk upplevelse att stå i fågeltornet och se dom lite närmare ,fina bilder ,nette

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Trevligt med ögonblick som man kan fånga i bild på utflykterna.
    Fina bilder på Fiskgjusen. Hoppas att även jag träffar på den igen i år :)
    Trevlig helg / BEA

    SvaraRadera
  8. ¸.•°✿✿⊱彡

    Passei para uma visita.
    Lindas imagens!
    Bom fim de semana!
    Beijinhos.
    Brasil ✿彡
    ♡♡⊱彡

    SvaraRadera
  9. You know the raptor very nice capture Susanne and even flying. That is far from easy to do.
    also the special birdhouses I find super!
    Very nice blog.
    Enjoy the weekend, Helma

    SvaraRadera
  10. Såg ju er idag, har aldrig varit där trots att jag åkt förbi hundratals gånger. Kanske stannar där en dag...:) Fina bilder från Aggösundet också, har aldrig varit där heller. Så många platser att besöka!
    Har mitt blåsippeställe och de har varit synliga nu några veckor, helt otroligt med tanke på hur vädret varit. Kram!

    SvaraRadera
  11. Såg ju er idag, har aldrig varit där trots att jag åkt förbi hundratals gånger. Kanske stannar där en dag...:) Fina bilder från Aggösundet också, har aldrig varit där heller. Så många platser att besöka!
    Har mitt blåsippeställe och de har varit synliga nu några veckor, helt otroligt med tanke på hur vädret varit. Kram!

    SvaraRadera
  12. Ja du, jag for till Ögeltjärn i morse. Hade tänkt fara in till Idbyfjärden på hemvägen. Blev lite sen, hade lite att göra hemma eftersom jag far bort i tio dagar. Jag har nu på allvar startat upp mina natur reservat besök . Skall planen hålla så är det bara att komma igång. Nästa steg är att träna sig att kliva upp tidigt om morgonen eller rättare sagt sent om natten. Att komma ut halv åtta duger inte, ljuset var för starkt i morse också.

    SvaraRadera
  13. Mycket snygga och sköna bilder på fiskgjusen.Grattis till dem.Du har ju rätt, visst ser de ut som Vildvittrorna, undrar om dom tänkt just på dessa fåglar.
    Härliga bilder som vanligt.
    Kram på Dig

    SvaraRadera
  14. - Halloj i norr.
    - Vilka maffiga bilder på Fiskgjusen. Grattis !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  15. Real nice and sharp pictures of the birds. People have shown their creativity by building the houses for the birds.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  16. Fantastiska bilder på gjusen.
    Vilket härligt väder ni verkar ha för stunden ;)
    Mvh Jani

    SvaraRadera
  17. Gorgeopus raptor flight images. Happy week to you~

    SvaraRadera
  18. Forstår du hadde en vellykket tur, gøy at du fikk så gode bilder av denne flotte fuglen.

    Ottar

    SvaraRadera
  19. Fantastikt sköna bilder Susanne , o vilka mäktiga fiskgjusbilder grattis !

    SvaraRadera
  20. De är fantastiskt vackra fåglar som i mitt tycke ser belästa ut. Jag tänker på det lilla huvudets jätteögon som påminner om glasögon. Ingen beläst icke-glasögonbärare behöver känna sig träffad! / Deerhunter

    SvaraRadera
  21. Kanonbilder på Fiskgjusen
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  22. Härligt möte med gjusen!

    Steffe

    SvaraRadera
  23. Nice and impressive shots. Very good captures. Have a lovely day! :)

    SvaraRadera
  24. Fin serie hvor overgangen mellom bilde nr 4 og 5 var tøff :-)
    God stemning i det siste bildet av lav!
    Rune

    SvaraRadera
  25. En mäktig fågel det där.....har ett underbart kort på herr´n i huset när han håller en fiskgjuse vid ringmärkning, ett för mig underbart kort!
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  26. Halloj
    Den tredje bilden på fiskgjusen är ju skitbra Man ser ögat så fint i solen.Snyggt.Sååå kul att det är så mycket fåglar men synd att de är så långt ute.
    Hoppas att kalaset var kul.
    Kramizzzar i massor

    SvaraRadera
  27. WoW! det er helt utrolige flotte bilder du har, og for en skjønn natur!! det gleder meg å kunne se så mange bilder, både her og nedenfor! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3