"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 26 februari 2018

Snöskotur med övernattning i Tentipin


Igår var det äntligen dags för februarimånads utenatt och med fullastad pulka och ryggsäck bar det iväg till skogs. I fantastiskt vinterväder med strålande sol på blå himmel och 18 minusgrader! Det var rätt så tungt med all ved jag släpat med, så efter en kortare tur så slog jag upp tältet på en liten myr.



 Ser fram emot en utenatt i kylan :D

 Började med att trampa ihop underlaget


Kunde inte hitta snötältpinnarna när jag skulle packa, men som tur var hade jag kvar de snedkapade vägpinnarna som jag brukade använda förut. Funkar galant de med :D



Najo blev så kall om tassarna i snön, så han fick krypa in i Fellpulka bagen. :D


 Finvovva


 Så där ja, tältet på plats!


Vilken dag! Helt fantastiskt :D

Mitt fina Tentipi Zirkon



Efter att tältet var på plats, så skottade jag i ordning en grillplats för kvällen och sedan gick jag tillbaka till bilen för att skjutsa hem Najo. Det är ingen mening att ha han med över natten när det är så kallt, för då ligger han bara i sovsäcken hela kvällen och det har han inget större nöje av. Han vill ju iofs alltid vara med, men nu hade han ju fått springa av sej iallafall :D




Väl tillbaka så var det fortfarande 18 minus och jag tog en snöskotur upp på en bergskulle och njöt av den fina utsikten, När solen gick ner sen så kändes det betydligt kallare och jag gjorde upp en eld och lagade till en lättare middag. Tomater och fetaost i folie och en kexchoklad till efterrätt :D




Trots att det var 18 minus så kändes det riktigt behagligt och jag frös ingenting under kvällen. 


 Middag på G



Hade en skvätt Varm å Kall kvar sen tidigare, som jag värmde på. Alltid lika gott :D 




När solen gick ner, steg månen upp och det blev en fantastiskt vacker och stjärnklar kväll! 



Tände på Heat Palen lite tidigare på kvällen och även om det inte blev jättevarmt i tältet så märktes det iallafall stor skillnad när man kom utifrån. Eldade en tank och det räcker i ca 4 timmar.



 God natt


Gick in i tältet strax efter sju och kröp direkt ner i sovsäcken. Varm och behaglig i kroppen. Kände mej ganska så så trött, så jag lade mej tillrätta med värmepåsar i sockarna och vantarna och virade även två extra filtar runt mej och låg och lyssnade på vinden som fladdrade i tältduken. Så mysigt!

Men så ringde telefon och jag var tvungen att leta reda på den. När jag sen skulle försöka sova igen, så kom frossan och den höll i sej i stort sett hela natten. (Låg  stundvis och skakade som en hund.) Somnade dock, men vaknade flera gånger under natten och fötterna var fortfarande kall ändå tills på morgonen då de äntligen tinade upp. Men då var det ju dags att stiga upp...

Brukar inte frysa så här, men samtidigt så var det ju lite kallare än vanligt ute. Tror nog att det blev över 20 minus under natten, kanske 22, 23 grader, så det var väl kanske inte så konstigt. Sen var jag ju pissnödig också och trots att jag vet att man aldrig ska ligga och hålla sej! så kunde jag bara inte förmå mej att kliva ur sovsäcken, så det var ju förståss också en stor orsak till att jag frös.

 
 Efter frukost i säng så var det bara att masa sej ur säcken och börja packa ihop


Skottade igen eldhålet och städade upp efter mej, innan det var dags att vandra tillbaka. Lite lättare packning utan all ved men väl så ansträngande ändå. Måste träna att dra pulka oftare :D


 Poff!


Tack för den här gången!



...ser redan fram emot nästa gång! Men nu väntar stugmys och bastu, inte helt fel det heller :D



2 kommentarer:

  1. Skulle det inte kunna funka att ha med en s.k. tjejpotta med lock? I och för sig måste man ju kliva upp ur sovsäcken men du skulle i alla fall slippa gå utanför tältet.
    Märta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märta: Jo absolut! Men det blir ännu en grej att dra med sej. Eftersom tältet är stort så går det ju faktiskt att gräva en snögrop o kissa "i" tältet också. Men ibland känns det bara för kallt att stiga upp ändå :D

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3