"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 28 februari 2018

Övernattning i snökoja i 26 minusgrader


Efter att ha varit hem och hängt upp tältet på tork i måndags, så åkte jag vidare till stugan, där gubben väntade. Tog en tur med skotern och passade även på att bygga en snögrotta/bivack uppe på ett hygge där orrarna brukar spela, innan det var dags för middag och bastubad.

Sen åkte jag ut strax före fem igår, för att tillbringa natten i kojan. En kall, men mysig övernattning med månsken, stjärnklar himmel och 26 minusgrader, om inte ännu kallare till och med. Men jag frös faktiskt ingenting, jo kanske lite om fötterna, men jag fick en god nattsömn iallafall. Vaknade vid sex, steg upp och pinka och somnade om till halvelva!!

Men då blev det bråttom! Nils hade fått ändrat en läkartid och skulle var där klockan ett. Så det blev racerpackning, innan jag skyndsamt åkte ner till stugan och sen vidare hem för en dusch.

Nöjd och glad efter ännu ett övernattningsäventyr!


snögrotta

 Bygge av snökoja/bivack

övernattning i snögrotta


Jag tänkte att vi kanske satt upp gömslet lite för långt ifrån spelplatsen, men när vi åkte dit nästa dag så blev jag glatt överraskad av att de varit och spelat precis vid kojan. En hade till och med varit och spatserat uppe på taket :D

 .

Vi tog med det mesta av min packning och även ett litet lass ved på skotern, så jag skulle slippa dra så tungt när jag skulle tillbaka dit på eftermiddagen och sedan tog vi en härlig skotertur till Drömme.



 På väg ut till snökojan på skidorna

Bivack i snö

Det var ganska så kallt när jag kom fram och jag skyndade mej att göra upp en eld. Bäddade i ordning och svepte en filt runt mej där jag satt vid elden för att få lite värme. Skulle sen flytta på några grejer och när jag vänder mej om så känner jag att det luktar bränt! Å nej, Mickes gamla yllefilt hade ramlat ner i elden. Helt förstörd, så himla onödigt...



 Mitt mysiga krypin

Var lite rädd att det skulle gå dåligt att elda, eftersom vi byggt väggar runt hela kojan, men det gick bara bra. Istället så cirkulerade röken väldigt dåligt och när jag släckte elden med snö innan jag skulle sova, så utvecklades ett så stort rökmoln att jag var tvungen att utrymma tills det värsta lagt sej. Röken bara bolmade ut och hängde sej kvar i kojan en halvtimme! så både jag och alla grejer är ordentligt rökimpregnerade nu.


 Rejält påklädd i kylan


Jag hade på mej två ullunderställströjor, en tjockare ullkofta, en powerfleecejacka och dunjacka på överkroppen och ullkalsonger, fleecebyxa och täckbyxor på underkroppen, samt två ullsockar på fötterna, en buff, mössa och vantar. Brukar sen åtminstone ta av mej ytterkläderna när jag ska sova, men nu hade jag på mej alltihop! Virade dessutom in fötterna i en fodrad jacka, virade en fleecefilt runt mej och lade ett tunnare sovtäcke ovanpå sovsäcken! (hade inga värmepåsar den här gången)


Rejält påbylsad med andra ord, men så frös jag ju knappt heller :D





 Stämningsfull kväll i månskenet

 Värmer en macka innan det är dags att krypa ner i säcken

 Gomorron!

Efter en morgonpink och ett konstaterande att orrarna förmodligen tyckte att det var för kallt för att spela, så kröp jag ner i sovsäcken igen. Sov sen som en stock och när jag vaknade nästa gång hade jag missat flera samtal av gubben och syrran som ville veta att jag inte frusit ihjäl!

Men nejdå! Still alive :D



 Gomorron nr 2 :D

 Packat o klart

Tror nog att det här är den kallaste natten jag sovit ute hittills

 På väg hemåt i strålande väder!



2 kommentarer:

  1. Even if your are used to spending a lot of time outside this must have been quite an adventure. You really have to know what you are doing under these difficult conditions. I can imagine you felt great that everything had gone well. With us temperatures are at the moment about -8°C, but the strong wind makes it feel like -20°C. Very unattractive to go outside.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  2. Men åh så mysigt! Så vackert! Så tufft av dig! Imponerande och inspirerande! 🌟

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3