"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 23 mars 2017

Morotstekakor


Morotstekakor
Mmmmmm.....


Fick det här receptet på Morotstekakor från syrran, som hittat det på Lindas bakskola och det var verkligen ett riktigt gott och saftigt bröd som jag absolut kommer att göra fler gånger!

Morotstekakor


 Ca 20 st

ca 100 g morötter, finrivna- (jag tog 6 normalstora morötter)
50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarm
2 dl havregryn
75 g smör, rumsvarmt- (av misstag tog jag ca 50 gram, men det funkade det med! :D
2 tsk salt
1 ägg
12–14 dl vetemjöl


I receptet skulle man blanda ihop degen på ett annat sätt, men jag gjorde som jag brukar, dvs:


-Smält smör, blanda i mjölk och havregryn, värm till fingervarmt och häll över jästen.

-Blanda i övriga ingredienser och bearbeta degen i fem minuter. Låt jäsa 1 timme.

-Vid utbaket fick jag tillsätta ca 2 dl extra mjöl och jag formade degen till bollar och plattade ut med fingrarna, istället för att kavla och stansa. Lägg på plåt, nagga och låt jäsa ca 30 minuter.

-Gräddas i 5-7 minuter på 250 grader.


ÄT å NJUT!!


Finns väl inget godare än smält smör på nybakat bröd!!

Nygräddade Morotstekakor


3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Teresia: Ja haha jag var ju så snål i går, men jag ska ta med mej några om vi kommer oss iväg på söndag! :D

      Radera
  2. Jammi - ser godt ut - takk for oppskrift.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3