"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 28 mars 2017

Ett fantastiskt möte med en Lappuggla!


På väg hem efter min tältnatt igår, så såg jag plötsligt något stort och grått lätta från en tall ett tiotal meter framför mej! Var det en vråk eller en örn!? Till min lycka landar fågeln i en annan tall ca 40 meter bort, men den sätter sej med ryggen mot mej och jag kan fortfarande inte se vad det är. Men så vänder den på huvudet och jag ser att det är en Lappuggla! Jag kan knappt tro att det är sant! Dessa underbara fåglar!

Det var svårt att hitta ugglan med kompakten och jag fick zooma in och ut upprepade gånger och jag var så rädd att den skulle hinna flyga iväg. Men den satt tålmodigt kvar, fortfarande med ryggen emot mej, men när jag visslade så tittade den på mej och jag hann få några fina bilder! Lycka :D


Lappuggla strax utanför Örnsköldsvik

Lappugglan är en av Sveriges största ugglor, 
med en längd på 60-70 cm och ett vingspann på 135-160 cm!


Med ryggen emot

Lappuggla

Jag undrar om ugglan är stationär eller om det bara var en tillfällighet att den var där i tallskogen. Tror jag måste åka tillbaka nån dag och sätta mej ner och se om jag kan få syn på den igen!


Lappuggla
Otroligt häftiga fåglar!



Jag tänker inte ens säja att jag önskade att jag haft systemkameran, för det hjälper ju föga. Visst, jag hade säkert fått bättre bilder, men jag vill ju inte gå runt och släpa på en stor och tung kamera när jag är ute, utan föredrar att det är lätt och smidigt. Den bästa kameran är den som är med och jag är glad att jag har en liten kompakt med superzoom, som ändå ger mej möjlighet att fånga de här ögonblicken i naturen!





3 kommentarer:

  1. Grattis till lappen! Det är en karismatisk fågel, jag minns så väl mitt första möte i Södermanland utanför Hälleforsnäs för många år sedan. / Urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Urban: TACK! Ja det är något utöver det vanliga :)

      Radera
  2. Lucky you Susanne. It must have felt great to see this owl. Great pics.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3