"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 16 augusti 2015

Vandring till Marsfjällskåtan


I tisdags bar det av på en spontantripp till fjällen!


...och efter att ha velat fram och tillbaka vart jag skulle, så hamnade jag till slut i Fatmomakke för att gå upp till kåtan och försöka ta mej upp på toppen av Marsfjället 1590 möh. Så blev nu inte fallet, då vädret var allt för ostadigt, med regn, dimma och starka vindar. Träffade en kille som gick upp på eftermiddagen och han hade bara sett en meter framför sej på toppen och det skulle jag tycka var lite meningslöst, då jag vill få lön för mödan och njuta av utsikten! Så toppen får allt vänta till en annan gång! :D


Fin tältplats vid Kultsjön

Efter att ha tillbringat en regnig och blåsig natt vid Kultsjön, så vaknade vi till en fin och solig morgon och vi åkte vidare till Fatmomakke där vi började vår vandring upp mot kåtan. En vandring som till största del går uppför, genom tät granskog, i kuperad terräng, med spånger här och var längs stigen.


Jag vid Svartbäcken!

Så vackert!

Rodinsbäcken med Ortsen 1304 möh i bakgrunden




Marsfjällskåtan med Marsfjället 1590 möh bakom

Efter sju kilometer kom vi äntligen fram till kåtan och jag måste erkänna att jag var helt slut på! Men det kanske inte är så konstigt då jag inte vandrat med tung packning på ett bra tag (hade packat med mej alldeles för mycket mat!) och så var det ju brant uppför hela tiden också :D




Tältplats på fjället

Bakom kåtan fanns det fina tältplatser, men vi fortsatte en bit längre upp för att få bättre utsikt över fjällen. Det blåste riktigt kraftigt där uppe och jag hade precis lyckats sätta upp tältet då det började att regna. Så efter att ha bytt ut de svettiga kläderna till nya och torra, så la vi oss bara och väntade ut skuren. Lyckades till och med slumra till en stund, Zzzzz...


Svettiga kläder på tork!

Här ligger jag och har det gott!

Middagen däremot smakade mindre gott...

Testade en ny smak av frystorkad mat, Pasta med cheese och Broccoli, men det föll mej definitivt inte i smaken, då smakar till och med Knorrs Carbonara bättre och den kostar dessutom bara 15 kronor... Tycker den frystorkade maten smakade bättre för några år sedan, vilket är lite konstigt då det kommit så många nya rätter på senare år...




Tog en kvällstur uppöver fjället på kvällen och lyckades skrämma upp fem ripor mitt framför fötterna på oss! Gissa om Najo blev taggad! och nu är det ju inte länge kvar till jaktpremiären, Längtar!


Mitt hem på fjället <3


För en stund kom solen fram mellan regnskurarna och ett fint ljus spred sej över fjället



Najo myser i tältet

Goder natt!

Morgonbesök :D

Vaknade av att ett grymtande ljud utanför tältet 
och när jag tittade ut så var det en flock renar som  gick och betade...




Packat och klart

Gjorde ett litet stopp vid kåtan innan vi fortsatte neröver igen


Dags att vandra vidare...

Funderade på om vi skulle vandra in genom dalgången mot Marsliden, men då ett regnväder drog in så fortsatte vi neröver istället, med tanken att åka upp till Stekenjokk eller Satsfjället. Men regnandet fortsatte och jag beslutade helt sonika att åka hem, så resan blev kortare än vad jag tänkt mej, men inte mindre bra för det! :D

12 kommentarer:

  1. herlig natur og flott fortelling :-) du er tøff !
    Ja på Runde er de Lundefuglene Susanna :-)

    SvaraRadera
  2. such a beautiful place! najo looks so cute and you look happy. :)

    SvaraRadera
  3. Lovely place! But your dog and your mug steal the show :)

    SvaraRadera
  4. What a cool hiking trip! Love the photos. :)

    SvaraRadera
  5. - Halloj i norr.
    - Härliga bilder Susanne !
    Både där sikten är god och där dimman börjar lägga sig.
    - Ha en fortsatt fin vecka !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida.....:o)

    SvaraRadera
  6. Blåsten var inte nådig dessa dagar. hyggligt fint nere i byn, men attan vad molnen gick fort och svepte in allt i ett grått töcken. Inga långkalsonger, men det hade inte varit fel.
    Fint att följa din vandring. Kända stigar som väcker minnen/brita

    SvaraRadera
  7. Hi Susanne,
    This is the real wandering through nature. Peaceful, quiet, just busy with your own thoughts and the environment. Of course, the weather conditions had some influence upon what you could do, but that is a part of the game. Not many people are walking their dog the way you do :-)
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  8. Flotte bilder fra flott tur.
    Jeg anbefaler gjerne Real Turmat - på tur - mange gode smaker.

    Flotte bilder fra forrige innlegg også - herlig med kajakktur.

    SvaraRadera
  9. Förr fanns i stort bara Ekströms soppor och Bullens kokta korv att tillgå som skaffning på fjällturen. Så lite bättre har det väl blivit, trots allt.
    Gillar de låga molnen som kryper ner längs fjällsidorna. Vidare är jag säker på att Najo gillade sin sovsäck. Åtminstone om det blev blött i tältet.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt äventyr i den fina naturen på fjället, fin fina bilder dessutom :)

    SvaraRadera
  11. Blev ingen fjälltur för mig i år och jag längtar inte mindre efter att ha sett dina fina bilder.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3