"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 24 september 2013

Narrkantarell/Falsk kantarell


Häromdagen hittade jag de här gula svamparna som vid första anblick påminde om kantareller. Men när jag tittade närmare så såg de lite annorlunda ut. Googlade i vanlig ordning efter vanliga förväxlingssvampar och kom fram till att det förmodligen rör sej om Narrkantareller. Det är en klassisk förväxlingssvamp till kantarellen, men den skiljer sej med sina tunna, tätt sittande skivor.

Det är ingen matsvamp, men dess giftighet är osäker. Nu tycker jag inte att svamparna jag hittade ser riktigt likadana ut som de bilder jag tittat på, men HÄR står det att läsa att Narrkantarellen oftast är mer tunnköttig och mer orange i färgen än kantarell, men att i sällsynta fall kan den vara ganska kraftig och snarlik kantarell även i färgen, vilket jag tycker att dessa är...






Kanske någon svampkunnig kan bekräfta om det är Narrkantareller 
eller tala om vad det annars är för svamp?

5 kommentarer:

  1. they are pretty, but i wouldn't be eating them. :)

    SvaraRadera
  2. nam nam, vet ingenting om sopp men der er gode :-)

    SvaraRadera
  3. OJ..hoppas att ingen plockar dom i tron att det är äkta kantarell.
    Nu får du nog snart åka skidor igen ..om man skall tro på väder rapporten ;)
    Ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  4. Susanne, vi kallas "falsk kantarell". Han har ätit i mängder giftiga till magen, så ska du inte äta!

    http://www.123pilze.de/DreamHC/Download/FalscherPfifferling.htm

    Vackra bilder du visar igen. Även i en annan post. Underbart om barnen kan växa upp sådär.

    Har en hel del Autumn Joy fortsätter

    SvaraRadera
  5. Vi kallar den falsk kantarell. Tydligen är det inte bra att äta många men ingen risk om någon skulle slinka med i svampkorgen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3