"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 6 februari 2014

Sova ute på vintern



Sova ute vinter
Januari 2013

Att sova ute på vintern är verkligen 
en upplevelse utöver det vanliga


Första gången jag sov ute på vintern var i januari 2012 då jag var på toppfågeljakt med brorsan. Det var runt 20 minusgrader ute och jag var allt lite orolig för att jag skulle frysa, men det gick bara bra och gav rejält med mersmak! En helt underbar upplevelse!


Är man intresserad av att testa så behöver man ju inte börja med att sova ute de kallaste nätterna, utan välja en natt med lite varmare temperatur. Det kan även vara klokt att välja en plats med närhet till bilen eller hemmet första gången, utifall man tvingas avbryta pga att utrustningen man valt inte räcker till för att hålla värmen. Det är ju inget roligt att ligga och frysa en hel natt, men med tiden lär man sej vad man behöver för en god natts sömn och kan ge sej iväg på lite längre turer.


TÄLT ELLER PRESENNING

En presenning spänner man lätt upp mellan två träd med 2-4 st snören, spännband eller dyl och presenningen bör vara så pass stor att den även täcker på sidorna. Sen skottar man snö baktill för att få den att ligga på plats. Väljer man tält däremot, så bör det vara av 4-säsongsmodell och man behöver speciella tältpinnar för snö. I vissa fall behöver dessa grävas ner, beroende på hur lös eller fast snön är.

Det kan även behövas lite mer förarbete beroende på underlaget, är snön lös så får man börja med att platta till underlaget med skidorna eller snöskor och låta det frysa till lite innan man sätter upp tältet. Sen kan man skotta upp lite snö runt tältväggarna för att det inte ska driva in under natten. OBS! Tänk på att inte sätta upp presenningen eller tältet nära murkna eller snötyngda träd som riskerar att falla ner.



Sova ute vinter
Februari 2013 -läs mer



LIGGUNDERLAG

Det är viktigt att man skyddar sej från markkylan underifrån och därför behöver man dubbla liggunderlag, gärna ett vanligt och ett uppblåsbart, typ Thermarest eller Downmat som har modeller som passar för vinterbruk, men det funkar även med två traditionella. Jag använder dessutom en picnickfilt med aluminiumfoder, ovanpå det undre liggunderlaget, vilket gör det hela lite mysigare och skyddar så att sovsäcken inte hamnar i snön bredvid och riskerar att bli blöt.




SOVSÄCK

Har man ingen vintersovsäck, så får man ta dubbla säckar och man sätter den som tål mest kyla ytterst. Dunjackan eller annan varm jacka som man har med som förstärkningsplagg för kvällen och morgonen kan  man med fördel lägga över sej och skaljackan kan man ha runt fothuset för att få ytterligare värme. Sen kan man gärna använda värmepåsar i vardera vante :)


Mars 2013 -läs mer


SOVKLÄDSEL

Jag sover i ullunderställ, fleeceunderställ, ullstrumpor, duntofflor, mössa, fleecevantar och ev extra tunn fleecejacka beroende på hur kallt det är. Det funkar bra för mej men man måste nog pröva sej fram vad som passar för en själv. Man ska dock inte överklä sej, då sovsäcken mister lite av sina värmande egenskaper, men jag klär mej rejält och tar av mej om det blir för varmt.


UTRUSTNING-MAT-DRYCK

Förutom varma kläder till kvällen, sovkläder, sovsäck, liggunderlag och tält, så brukar jag ta med mej ved, tändstickor, kniv, spritkök, T-röd, pannlampa, vatten, toapapper, termos, kåsa och ett gravljus som lyser upp om man måste ut i nåt ärende under natten. Spritköket är bra för att kunna värma kaffe eller annan dryck, eftersom termosarna sällan håller tillräckligt varmt till nästa morgon, om man nu inte gör upp en eld vill säja.

Det är dock bra att förvara uppvärmt vatten i termosen över natten, för att ha tillgång till rinnande vatten nästa morgon, som annars fryser till is. Tänk även på att kalla drycker  medför att man fryser lättare. Sen ska man ju förståss ha något (gott) att äta och man kan med fördel ha färdiga mackor med sej till både kvällsfika och frukost. Jag tar ofta med mej mjuka mackor med smör och ost som jag värmer i folie på elden på kvällen...




ÖVRIGT

Har man ev åkt skidor för att ta sej till platsen eller på något annat sätt ansträngt sej att man blivit svettig så är det viktigt att man byter underställ för att inte bli frusen under kvällen och byt till torra sockar utifall de är fuktiga innan du lägger dej, annars fryser man lätt. Sen är det ju inte bara säcken och kläderna som avgör hur varmt och bekväm en ute natt blir. Sovsäcken isolerar den egna värmen, så det gäller att se till att man har fått upp värmen i kroppen innan man kryper till kojs och det gör man genom att röra på sej med en liten promenad och/eller lite gymnastik. Man ska också se till att äta någonting, då man sover bättre om man är mätt och drick gärna nånting varmt innan sänggåendet. Se även till att du har vatten i en termos utifall du blir törstig under natten!

Vilket jag upptäckte vikten av vid senaste tältnatten, då allt drickbart frusit till is...


Sova ute vinter
Januari 2013 -läs mer


OBS! De här tipsen är baserade på mina erfarenheter och är ämnade för enklare övernattningar, ska man tälta på fjället eller under en flerdagarstur så krävs lite mer säkerhetstänk och en mer genomtänkt utrustningslista. Sen kan påpekas att jag vid kallare temperaturer än -15, oftast använder HeatPal som ytterligare värmekälla, en brännare som med full tank brinner i 4 timmar. Ger inte så fantastiskt mycket värme, men bidrar ändå till ett trevligare klimat i Tentipin.



ps Det här blev ett väldigt långt inlägg, (med delvis självklar information) men jag
hoppas att någon kan ha nytta av det och kom gärna med egna tips eller frågor;) ds

LÄS mer:
Tälta på vintern-Utrustning

23 kommentarer:

  1. your photos of the landscape are beautiful. i'll leave the sleeping out to you, though. :)

    SvaraRadera
  2. - Halloj i norr.
    - Tack för tipsen. Men jag nöjer mej nog med att läsa om dina äventyr...:o)
    - Underbara bilder från de mörka miljöerna !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...

    SvaraRadera
  3. For noen utrolig vakre bilder :))) Du bor i vinterparadis:) skulle så gjerne ha opplevd slike vintre :))

    Herlig:)

    SvaraRadera
  4. wat lijk me dat kout in de winter buiten slapen brrr
    mooie foto's
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  5. Tack för din snälla kommentar hos mig.
    Och NEJ du har inte övertygat mig om att sova ute i tält en vinternatt, det får räcka med att sova i tält om sommaren några nätter, då är det mysigt.
    Vet inte om det blir något kalfjällsboende i år, vi får se, har lite annat på gång.
    Och sen måste jag få ordning på mina leder, ska till Umeå sjukhus på torsdag nästa vecka och börja en utredning...

    Tjingelingen

    SvaraRadera
  6. Underbart vackert med den första bilden och röda tältet som "lyser" i vintervit natur.
    Brrr... härligt, friskt och säkert en upplevelse att krypa ner i sovsäcken utomhus en kall vinternatt, men.... jag står över ;)
    Säkert fick ngn annan lusten att pröva på! Fint att du delar med dig av erfarenheterna.
    Kram /bea

    SvaraRadera
  7. Serrsååå härligt uta att krypa ner där!
    Hur gick det med katten?

    SvaraRadera
  8. Danke für die schönen Fotos. Ich genieße sie und wünsche weiterhin viel Spaß ... liebe Grüße, Waldameise

    SvaraRadera
  9. Ser herlig ut, men det er sikkert litt kaldt også.
    Kjempefine bilder fra turene dine.
    Blir iallefall inspirert av dine innlegg.
    Ønsker deg en fin vinterhelg.
    Fra Hilda

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara bilder på det röda tältet och vilka bra tips , fast jag tror jag är lite för bekväm men men det skulle ändå vara häftigt att prova , det ska jag inte sticka under stol med. Ha ett fint veckoslut // Anita

    SvaraRadera
  11. Bra informativt inlägg för den som vill ge sig på det.
    Bra jobb!
    M/

    SvaraRadera
  12. Tak for lidt grej indsigt. Sikke en fantastisk natur.

    SvaraRadera
  13. Tak for lidt grej indsigt. Sikke en fantastisk natur.

    SvaraRadera
  14. takk for en kjempe flott innlegg, det siste bilder er jo nesten fra eventyrland. så bra !

    SvaraRadera
  15. Fint, bra och inspirerande inlägg!!

    PS. Nu då det krånglar med fotona på bloggen, måste man ändra storleken på alla de tidigare inlagda foton eller hur fixade du det?

    SvaraRadera
  16. Fantastiskt bra inlägg du skriver och gör ! Som taget direkt ur en broschyr ! Fina bilder också. Du borde skriva en bok!
    Trevlig helg, inne eller ute :-)

    SvaraRadera
  17. Thanks for all this informations. If I want to go out for a night in the wintertime I will read your instructions again. And magical photos. :)
    Have a wonderful weekend!

    SvaraRadera
  18. Jag delar din känsla för att sova ute på vintern. Jag har sovit både i tält,bivack och igloo men det var många år sen.
    Jag är lite nyfiken på dina snöskor vad är det för märke och är det något du rekommenderar?
    Ha de gott / Margareta W

    SvaraRadera
  19. Svar till Margareta: Snöskorna jag använder heter TSL 325 Escape och jag är mycket nöjd med dem :) Här kan du läsa ett tidigare inlägg om dem:

    http://susannelindsfoto.blogspot.se/2012/12/snoskor-tsl-325-escape-och.html

    Att sova i igloo och bivack är något som står på min vill göra lista :))

    SvaraRadera
  20. Innan jag läste din blogg hade jag knappt trott att någon frivilligt utsätter sig för det du gör. Och som dessutom njuter av det. Man blir intelligentare av bloggar! Den där sista bilden är ju överväldigande och jag tror jag kommer ihåg utflykten ifråga. Packningen måste väga mycket, en stark kvinna är du!
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  21. Vilka sköna tips! Har inte tältat eller sovit ute på många år kanske dags att pröva snart igen. Har aldrig sovit ute på vintern men när jag ser bilderna blir jag nästan lite sugen.

    Sista bilden är otroligt vacker!

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  22. Mycket bra tips och härliga bilder.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3