"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 25 februari 2015

Glödkakor/ Gahkku


Bakade glödkakor häromdagen :D


Brödnaggen gjorde jag för några år sen, då jag sett ett program om luffarslöjd :D

Gahkku
Mmmm, alltid lika gott med nygräddat bröd och en rejäl smörklick!


7 dl mjölk/vatten-1 dl olja-1 dl sirap.1 tsk salt-
1 påse torrjäst-1 dl rågsikt/kornmjöl.12-13 dl vetemjöl

Låt jäsa 40 minuter.Kavla ut i 10 tunna kakor-Nagga/kruskavla

Grädda i torr stekpanna på spisen eller på Muurikka över öppen eld
(gräddas på en sida och ev en kort stund på¨den andra)

Frys in efter de svalnat


8 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för det receptet, för det ska jag testa vid tillfälle. //Urban

    SvaraRadera
  2. Mums...liknade lite stekpannebrödet jag brukar baka.


    Tjingelingen från Rantamor, förresten har bakat havrerutorna i långpanna flera gånger, en favorit, så tack för receptet.

    SvaraRadera
  3. They look so delicious. I would like to bake them. What kind of molasses did you use?

    SvaraRadera
  4. Rantamor: Ja just det, det kanske är samma bröd, men med ett annat namn... Vad kul att ni gillade mina havrebröd!! :)

    Allesistgut: Its a common syrup made from rawsuger and I used a light one /Susanne

    SvaraRadera
  5. Oj - de ser kjempe gode ut.
    Takk for tips og oppskrift.

    Ha en finfin lørdag.

    SvaraRadera
  6. MMM... det ser gott ut med brödet o smörklicken!
    Underbara vinterbilder i ditt förra inlägg.
    Ha en fin söndag /Bea

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3