"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 14 december 2011

Mina fågelfavoriter

Nr 1 på min lista är definitivt tjädern, denna vackra och ståtliga skogsfågel!

2. Orre, underbar att få skåda vid vårspelet...

3. Ljungpiparen med sin vackra fjäderdräkt.

 4. Fiskgjusen är mäktig att se när den jagar över havet....

5. Stenfalken, en otroligt fin fågel som jag hoppas få se fler gånger.

6. Knölsvanen, en av de tjusigaste fåglarna.

7. Storspovens läte är underbart, såsom dess utseende med den långa näbben

8. Flugsnapparen som gläder med sin sköna sång på försommaren

9. Tranor, så stora fåglar och häftiga att se när de dansar

10. Smålommen, en mystisk och fascinerande fågel som oftast syns i skymningen vid skogstjärnen.


Älgflugornas herre och Skogswilden har lagt ut en utmaning till alla jaktbloggare, att lista sina favoritfåglar. Det var lite svårt att sätta ihop en lista och den kommer nog att ändras med tiden. Jag är ju rätt ny som "fågelskådare" ( började i somras ) men upptäcker hela tiden nya arter som fascinerar. Många som jag knappt visste om att de fanns...Nu valde jag favoriter utifrån de fåglar jag sett och fångat med kameran, annars så är ju rovfåglar såsom Kungsörn och Ormvråk självklara favoriter, tätt följd av ugglor av olika slag. Även Ripa, Hackspettar, Lavskrika och andra vanligare småfåglar är intressanta, ja listan kan egentligen göras hur lång som helst... :)

Fåglar som står på min "vill se" lista är bla: Forsärla, Blåhake, Kungsfiskare, Svarthakedopping, Rödspov och olika snäppor mm. Jag har hittat en sjö i närheten där några av dem brukar rasta, så dit blir det att åka till våren...

26 kommentarer:

  1. Också en intressant lista. Men inte heller den innehöll mina favoriter även om ljungpiparen och fiskgjusen var klara bubblare...

    Noterar att du har en förkärlek för lite större fåglar.....

    SvaraRadera
  2. Wunderschöne Vogelbilder und ich freue mich auf weitere Bilder.
    Das ist natürlich toll, in der Nähe von einem See zu wohnen. Trotzdem ist es schwierig einen Vogel zu fotografieren. Man braucht ein gutes Objektiv und Glück.
    Liebe Grüsse
    Angela

    SvaraRadera
  3. Vilken snygg serie du la upp här...tjädern är en önskefågel som står högt på min vill se lista...favoritfågel?
    Hmmmm....det blir flera...kungsfiskaren för att den är så otroligt vacker...havsörnen för dess mäktighet...tofsmesen för dess snygga punkfrisyr...duvhöken för dess vackra fjäderdräkt...ja, det finns en hel del som kan hamna på listan det var några...

    Steffe

    SvaraRadera
  4. Flott oppsatt liste med mange fine fuglebilder ! Fugler er spennende som fotoobjekter så det kan man nok bruke mange år på ;)

    SvaraRadera
  5. Veldig fine bilder av dine favoritt fugler. Storfuglen på det første bilde er litt av et syn. Så flott å få tatt bilde av en slik fugl.

    SvaraRadera
  6. Vad kul med en fågellista. Fina bilder! Här blev det blötväder inatt. Suck!

    SvaraRadera
  7. Flotte alle sammen! Flere av de der har jeg aldri sett i virkeligheten.
    Jeg er svak for svaner:-)

    God dag til deg!

    SvaraRadera
  8. Ikke lett å sette opp en slik liste!
    Men mange flotte og interessante fugler du har listet opp her:-)
    Av bildene liker jeg tiuren og smålommen best.
    Rune

    SvaraRadera
  9. fina bilder, tjädertuppen är vacker som faan. har vart ute å letat tjäderspel ibland men lyckan har inte stått mej bi.. än

    SvaraRadera
  10. Ja det var vackra fåglar som du listade upp här :)
    Jag vet inte vilka jag skulle ha tagit.. för jag tycker alla fåglar har ju något som utmärker precis dom :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  11. these are great. i like the curlew's bill too! and the golden plover is beautiful in the sunlight! thanks for sharing these!

    SvaraRadera
  12. - Halojj Ripan.
    - Många fina fågelbilder, där Tjädern blir min favorit !
    - Ha det så bra i norr !!!
    Hälsar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  13. Hej!
    En underbar och intressant lista. De stora skogsfåglarna står såklart högt upp på min lista också, sedan rovfåglar och ugglor.
    Hm, jag har ju svårt att säga att jag inte älskar kungsfiskare..
    Ja de är härliga hela bunten, men visst så är de fåglarna som man inte ser så ofta lite speciellare.
    Ha en fin kväll!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  14. Ja Tjädern skulle jag vilja plåta
    Så vitt jag vet så finns den nog
    inte i mina trakter
    Får väl dra norr över
    Hälsar/Molle

    SvaraRadera
  15. Gillar smålommen bäst. Fina fågelbilder du tagit! Bra att du skjuter med kameran åxå på de som är ätbara o roliga att jaga med gevär o hund...

    SvaraRadera
  16. Very nice to see all those birds, some of which I have never seen.

    Gr Cees

    SvaraRadera
  17. fina bilder. blir avundsjuk på så många fina fåglar du fått sett och fotat :)

    SvaraRadera
  18. Vad mycket fina fåglar du fotat! Tjädern är vacker, lite av fåglarnas kung i skogen tycker jag. Vi har ju en hel del på marken och de är häftiga att se.

    SvaraRadera
  19. Tøffe bilder. Du har mange fugler å ta av..
    ha en fortsatt fin kveld!

    SvaraRadera
  20. Oj, vad många spännande fåglar du har på din lista! Några av dem har jag aldrig sett, så nu blir jag minst sagt avis över att du t o m har kunnat fota dem! :-D

    Undrar just vad som skulle hamna topp 10 eller nåt sånt, om jag skulle göra en liknande lista...? Måste nog fundera lite på det innan jag kan svara! :-)

    SvaraRadera
  21. This is a very intersting and well photographed list of favorites. It needs much patience to shot animals. You did it really good!
    Have a nice day. :)

    SvaraRadera
  22. Wonderful photos from the different birds. Great capture !

    SvaraRadera
  23. Flera fina foglar - fantastiskt!

    SvaraRadera
  24. Skal si du har tatt mange flotte fuglebilder!

    SvaraRadera
  25. Intressant med din lista. De flesta är "osedda" för mig ;-)
    De stora i toppen skulle jag också gärna vilja möta!
    Trevlig Helg!
    / maria

    SvaraRadera
  26. Wow, vakre bilder av vakre fugler! De fleste har jeg aldri sett, og noen har jeg ikke hørt om engang, dette er gøy å se Susanne!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3