"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 22 oktober 2017

Björnlandets nationalpark

En underbar helg i Björnlandets Nationalpark!

Svärmorsleden 12 km

Entre Angsjö- Svärmorskojan; ca 6 km- 3h 40 min (med tung packning)

I helgen var det dags för ett vandringsäventyr med Tina och i fredags styrde vi kosan mot Björnlandets Nationalpark som ligger ca 10 mil härifrån. Ett område jag länge varit nyfiken på...

Vi kom fram till Entre Angsjön vid elvatiden och efter kaffe och macka började vi vår vandringstur mot Svärmorskojan. Dit är det ca 6-7 km och vi funderade på att ta nån avstickare längs de andra lederna för att inte komma fram alldeles för tidigt. Vi valde dock att att gå "raka" vägen mot stugan och med tung packning och väldigt kuperad terräng, med mycket uppför, så tog det oss ändå nästan fyra timmar innan vi kom fram. Precis i lagom tid för att hinna sätta upp tältet innan det började skymma...

Välmarkerade leder i Björnlandets Nationalpark

Våren 2017 utvidgades nationalparkens storlek från 1143 hektar till 2369 hektar och parken har fått två nya entreer, två övernattningskojor och ett vidsträckt ledsystem med sex olika vandringsleder.

Entre Angsjön

Kallkälla

Guldkronan i Björnlandet

Guldkronan är en symbol som placeras ut i alla svenska nationalparker och målet är att landets samtliga nationalparker ska ha sin guldkrona på plats innan år 2020.

Underbart väder med blå himmel, solsken och minusgrader!

Björnlandet bjuder på en väldigt spännande terräng med stora stenbumlingar och gamla träd!

Härlig vandringstur med riktig vildmarkskänsla!

En rejäl knöl

Vägvisare

Mäktigt träd! Så vackert med de silverfärgade gamla tallarna

Förtrollande skog

Utsikt från Björnberget 496 möh

Tältplats vid Svärmorskojan och Svärmorstjärnen

Det var inte det lättaste att hitta en tältplats vid Svärmorskojan, men vi lyckades till slut hitta en alldeles jämn plats vid myrkanten och efter klädombyte började vi förbereda för middag, då tre lavskrikor kom och hälsade oss välkomna! Dessa magiska fåglar som kommer inflygandes som väsen, så tysta och fina!

Tina bjöd på lite god ost innan middag :D

Vedhuggning vid den fina Svärmorskojan

Vi hade turen att få ha detta ställe alldeles för oss själva! och det var vi väldigt glada över, för även om det är roligt att träffa på andra vandrare så är det ju faktiskt allra mysigast att få vara för sej själv :D

Middag på G

Till middag blev det småtomater, fetaost, lök och chorizokorv i foliepaket, bakad potatis med en smörklick och en kåsa rött. Helt underbart gott!! och till kvällen blev det varma mackor och den goda äppeldrycken "Varm och Kall" som värmde gott i den kyliga kvällen :D

Kvällsmys i Björnlandet!

Eftersom vi haft så fint och kallt väder, så hoppades vi på norrsken under kvällen, men tyvärr så mulnade det på sej. Men vi fick en riktigt mysig kväll ändå och strax före nio kröp vi till kojs. Vaknade sen vid tretiden för att gå ut och pinka och då fick vi till vår stora lycka se att det snöat under natten!

-En underbar försmak av vintern <3

Svärmorskojan- Angsjökojan; ca 5 km- 3h

Angsjökojan- Entre Angsjö;  ca 1 km

Plus en kortare sträcka till vår tältplats

Vacker morgonutsikt med snötäckt skogslandskap!

Frukost vid Svärmorskojan

Varma koppens hallon o blåbärssoppa och surdegsknäcke med pickles

Nyvaken och lite småfrusen

Dags att traska vidare...

Påfyllning av vatten i Guldbäcken. Det är väldigt gult, (hummusfärgat) men det smakade som vanligt och vattnet är fullt drickbart enl Björnlandets hemsida

Häftig terräng

En sk Bläcka, vilket är en gammal ledmarkering

I nationalparken syns även väldigt många brända trän från de otaliga bränder som härjat i området under flera hundra år tillbaka! Längs leden finns olika informationstavlor och vid en av dem kunde man läsa om olika saker som hänt vid vissa årtal, bla annat årtalen för alla bränder i parken.

Lite roar barnen :D

Utsikt över Angsjön

Angsjökojan- En jättefin timmerstuga med grästak!

Efter 3 timmar kom vi fram till Angsjökojan, där vi hade tänkt slå läger för natten. Men då vi hittade inte någon lämplig tältplats, så bestämde vi oss, efter ett kortare fikastopp, för att gå vidare. Sen var det även några vandrare som lämnat sin packning inne i stugan och eftersom de förmodligen skulle sova där, så ville vi hitta ett ställe där vi kunde få vara för oss själva :D

Tältplats vid Angsjön

Vi hittade till sist en fantastisk tältplats vi Angsjön och vi fick en helt fantastisk kväll vid elden som värmde gott i den kyliga kvällen.

I väntan på middag

Till middag blev det nudlar och senare på kvällen varma mackor och lite värmande dryck innan vi kröp till kojs strax före nio. Det var ganska kallt, ca 5-6 minusgrader och det tog sin lilla tid innan jag fick upp värmen i sovsäcken. Vaknade flera gånger av att jag frös om fötterna. Skulle ha haft med mej såna där värmepåsar...

Värmer lite "Varm och Kall"

Kvällsmys vid Angsjön, Björnlandet

Godmorgon!

Vaknade till en kall och solig morgon och efter att vi packat ihop så gick vi tillbaka mot bilen för att bege oss hemåt igen. Väldigt nöjda och belåtna med våran vandringstur i nationalparken!

Vacker morgon i tallskogen!

Hittade en solig glänta där vi satte oss ner och lagade till frukost :D

Vi hade egentligen tänkt vandra någon av de andra sträckorna under söndagen, men vi kände oss väldigt nöjda med vår tur runt Svärmorsleden, vilken är den längsta i området och det är ju roligt att ha något kvar att upptäcka till nästa gång! För det kommer säkert att bli flera besök i framtiden :D