"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 20 november 2019

Novembersol och Muurikkalunch


Efter allt regnande igår, så är all snö borta igen och trots att det alltid är så här den här tiden på året, så är det svårt att inte bli besviken. Men men, idag fick vi iallafall njuta av strålande sol och Najo och jag tog en promenad ute vid havet, gjorde upp en eld och stekte upp kams och bacon till lunch på Muurikkan.

-Å sen en kåsa kaffe på det. Livet kan vara bra härligt ändå :D


 Härlig novemberdag vid havet


Det var ganska så länge sen jag var ut till Munkudden nu, men det märks att det brukar vara mycket folk i farten där ute. Inte så konstigt då det ligger så fint till, men tidigare var det faktiskt inte lika välbesökt och jag måste bara ge en känga angående alla eldplatser som byggs upp på stranden.

För hur mysigt det än är att elda, så kan man faktiskt använda  samma eldstäder eller riva och återställa efter sej. För det är inte vackert med sotiga stenringar överallt. Leave nothing, but footprints! Take nothing, but photos- är en bra tanke att ha med sej :D





En annan sak som hänt sen sist jag var där är att de placerat ut bänkar längs strandpromenaden och det gillar jag inte. Det förtar hela känslan att vara ute i naturen då allt ska vara så tillrättalagt och välordnat. Man kan väl för fasiken sitta på marken, eller på en stock eller sten och njuta av utsikten.

Det borde räcka att man ordnar med sittplatser vid befintliga eldstäder och då gärna timmerbänkar istället för  skrymmande picnickbord som syns här och där. Gillar inte alls såna. Inte i naturen iallafall. Vindskydd däremot gillar jag och hoppas att det kommer att byggas upp ett nytt ute på Skatsand, då det gamla vindskyddet blåste sönder för nåt år sen. Gärna ett med golv, så man kan sova där :D


 Mysigt lunchställe ute vid fyren :D


För att spinna vidare på mina synpunkter på parkbänkar och eldringar etc så tror jag ju att de flesta uppskatttar känslan av orördhet när man är ute i naturen. Vi är många som vill njuta i det fria och om vi vill ha det så i fortsättningen så är det ju faktiskt viktigt att vi tänker till och bevarar det så gott vi kan.

...och till de som planerar för friluftslivet i kommunen, som för övrigt gör ett jättebra jobb, skulle jag vilja säja att fokusera på att göra mysiga grillplatser, vindskydd mm och låt det däremellan vara. Man vill ju inte att det ska kännas som att man är i en park, när man är ute i skog och mark :D


 Höga Kusten <3

Lilla Muurikkan är väldigt behändig och perfekt att ha med sej på tur

 Uppstekt (kornmjöls)kams och bacon från gårdagens middag. Sååå gott!!

 Lill-gubben vill förståss också ha kams <3


Att man satsar på att tillgänglighetgöra vissa områden, med handikappsanpassning osv är förståss en helt annan sak. Dessa platser är såklart jätteviktiga! likaså att man utför åtgärder för att skydda naturen från slitage och uppför vandringsleder, grillplatser och vindskydd mm. Men att man som nu försöker förenkla alla möjliga ställen, som tex leden upp till Kebnekaise, där sherpas byggt trappor för att det ska gå lättare att ta sej upp, det tycker jag är fel. I det vilda ska, i mångt och mycket naturens villkor få råda.

Jaja nog om detta. det finns förståss massor att tillägga i ämnet, men det har jag varken tid eller ork för nu. Var bara tvungen att (med risk att vara lite surtant) ventilera några tankar iallafall :D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3