"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 3 april 2019

På fågelspaning


Tidigare om åren var jag ute och fotograferade och spanade efter fåglar mest hela tiden och jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt, även om det inte blir lika ofta längre. Var ut till Överön häromdagen, men då var det mest trutar och måsar i farten, så i morse for jag ut och kollade läget igen. Hade även fått ett tips om en forsärla där i närheten (TACK, Katrine) så det blev förståss en sväng dit också.

Gulärla har jag sett och fotat vid ett tillfälle, men forsärlan har jag aldrig sett :D


 Sångsvanar i Strömsån


Hade för ovanlighetens skull tagit med mej med systemkameran och står och spanar efter den lilla gula. Den dök dock inte upp, men jag fick iallafall se både råbock, kanadagäss, sångsvanar, grågäss, tofsvipor, tranor och en massa andra fåglar. Alltid lika härligt när naturen sjuder av liv igen :D


Råbock och sångsvanar vid Ström och Lunne


På väg hem sen, så fick jag syn på en fågel med gula detaljer i skogskanten. Jag hann inte se vad det var för sort när jag svischade förbi, men det såg minsann ut att vara en ovanlig fågel! Spännande. Var ju bara tvungen att stanna bilen och gå tillbaka och se efter vad det var.


Ingen gul forsärla, men väl en liten Örnie med gula detaljer



-Haha. Blev väldigt full i skratt när jag kom fram och fick se den lilla filuren :D



4 kommentarer:

  1. Det var mig en rolig liten fågel du fick se :-). Visst är det kul att vara ute och spana på djur och fåglar. Det är en spännande tid nu, vi har grävling som kommer varje kväll men tyvärr har jag inte utrustning för att fota i mörker. Skulle gärna vilja få en fin grävlingsbild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattis: Ja jag trodde ju att det var en riktig fågel, så det var både roligt och lite snopet 8) Det är verkligen en härlig tid och alltid kul att vara ute på spaning så här års. Hoppas du får tillfälle att fota grävlingen i dagsljus! Hade en för några år sen som oftast syntes till tidigt på morgonen

      Radera
    2. Så du var ute i våra hemtrakter. Du fick inte sýn på en vacker räv eller lodjursparet som dykt upp här ute. Ju närmre våren vi kommer så kommer allt fler vackra fåglar och inkl havsörnen.

      Radera
    3. Botkyrka: Ja det är ett bra fågelskådarställe. Har hört talas om lodjursparet som håller till där ute och det skulle ju vara otroligt roligt att få se dem! Så vackra djur. Har bara sett ett som snabbast längs vägen i skymning tidigare.

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3