"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 12 mars 2019

Skridskopremiär efter 20 år


Lyckades få med mej yngste sonen till isbanan på Bäckfjärden i går eftermiddag och den här gången med skridskor istället för skidor. Blev så sugen på att testa då jag var där tidigare på dagen och jag hade sån tur att jag hittade ett par skridskor i källaren som passade mina fötter :D.

Nu är det ju över 20 år sen sist jag åkte (!) Varför det gått så lång tid har jag ingen aning om, jag har ju alltid gillat att åka skridskor. Men, åren går och man hinner ju inte med allt. På den tiden åkte jag iallafall med tjejskridskor med piggar, så att åka på killskrillor var nåt helt nytt för mej och det var allt lite nervöst i början. Men efter lite försiktigt trevande så vågade jag till slut släppa loss och det var ju som om jag aldrig gjort annat. Haha Nja kanske inte riktigt, men jag var iallafall mäkta stolt över mej själv :D


Skridskotur på Bäckfjärdens isbana


Har sett att många långfärdsåkare inte använder hjälm, men att det blir allt vanligare och jag ångrade att jag inte hade nåt skydd på huvudet. Snabbt är det gjort att man flyger i isen. Allra helst som nybörjare. En annan sak jag glömde bort var att ha isdubbar runt halsen. Påmindes om det när isen började knaka under fötterna. Huva. Det ska jag inte glömma igen. Å en lina borde man väl ha, å en ispik.

Samt en lagomt stor ryggsäck, med ombyte i vattentäta påsar, som agerar flythjälp utifall att man skulle gå igenom. Gäller ju när man åker skidor på naturis oxå! Säkerheten framför allt.


 Sällskapet som absolut inte ville vara med på bild...

  Tjohoo vad kul!


Jag har ju länge velat börja åka långfärdskridskor, men rädslan för isar har gjort att jag inte  kommit till skott. Men nu känner jag att det inte ska få hålla mej tillbaka längre. Så nu ska jag fortsättningsvis ta och träna lite ute på isbanan och till nästa vinter ska jag skaffa skär till mina turpjäxor och boka in mej på Friluftsfrämjandets nybörjarkurs som brukar hållas varje senhöst ✓



 Med full koncentration


 En mycket glad och nöjd skridskoåkare



PS Vill även uppmärksamma att det finns hundbajspåsar som hänger på en tavla vid starten. Perfekt om man glömt ta med sej egna. Bara att ta för sej. För det är inte vidare trevligt med de fyrbentas bruna högar här och var, vare sej det gäller i promenadspår, skidspår eller skridskospår DS


Se även;



4 kommentarer:

  1. Men långfärdsskridskor är ändå något helt annat än traditionella skridskor! Man kan ramla och slå sig på långfärdsskridskor också, men man ramlar inte baklänges som man kan göra på traditionella skridskor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurt: Ja jag förstår att det är annorlunda att åka på långfärdsskridskor och att ryggsäcken skyddar ev fall bakåt, men enl friluftsfrämjandet så verkar det trots allt bli allt vanligare med hjälm inom långfärdsåkning också /Susanne

      Radera
  2. Alltså vilken fantastisk blogg! Vad du är fantastisk! Vilka ställen du åker till och är så glad att jag hittade din blogg. Bor själv i Övik och är ute efter fler utflyktsmål och blev så glad att jag hittade hit!! Ser franemot att följa dina äventyr och få indpiratoni till vårens utflykter! 🌞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emma: Tack! Jättekul att höra att du gillar bloggen :D
      Naturen runt Örnsköldsvik har verkligen mycket att erbjuda
      och jag tycker att det är så otroligt roligt att utforska nya områden!
      /Susanne

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3