"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 22 mars 2019

Jordnötskakor & Ryttarkakemuffins


Utflyktsfika


Tänkte dela med mej av receptet på de goda kakorna jag bakade till skidturen till Åbodsjön tidigare i veckan. Jordnötskakorna var en favoritkaka när jag var liten, men det var flera år sedan jag gjorde dem sist och ryttarkakemuffinsen var först tänkta att bli kladdkakemuffins, men så kom på att jag ville ha nåt uppe på och då blev det kokosglasyr från ryttarkakan. Göttigöttgött!


Jordnötskakor

200 g smör
2 dl socker
1 ägg
2 1/2 dl mjöl
2 dl havre
1 tsk bakpulver
ca 2 dl (torrostade) jordnötter

Blanda, rulla till bollar, platta till och tryck dit jordnötterna

Gräddas i ca 10 min 200 grader


*****


Ryttarkake-muffins (smeten är gjord som kladdkakemuffins)

100 gram smält smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
2 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
4 msk kakao

Fyll i små (eller stora) muffinsformar och tänk på att kokosglasyren ska rymmas också, så det inte pöser över vid gräddning.

Kokosglasyr:

75 g smör
2 dl socker
1 1/2 dl sirap
1påse kokos

Kokas 5 min

Bred över muffinsena och grädda

10 minuter 200 grader



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3