"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 7 oktober 2017

Promenad längs Gideälven


Tidigare i veckan var jag hos Teresia i Kasamark och efter lunch tog vi en promenad längs Gideälven, med start vid Broforsen, förbi Västanå och vidare till Gidböle där vi gick ner och tittade på laxtinan vid Kvarnforsen. En riktigt fin runda som vi säkert kommer att göra om och då ska vi ta med lite fika :D


 Lille Elliot som redan hunnit bli sex veckor(!) har det mysigt i vagnen <3




 Nyfikna får


 Laxtinan vid Kvarnforsen, Gideälv


Just den här laxtinan är nybyggd, men om jag inte minns fel så användes laxtinor här i Gideälven så sent som på 1980 talet. På platsen finns också bord och bänkar, så man kan gott och väl ta med sej fika och sätta sej ner en stund vid den brusande forsen.


Broforsen, Gideälven


5 kommentarer:

  1. fina bilder en sån där laxtina har jag aldrig sett och visste inte ens att det finns sådana :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jani: Tack! Jag visste inte att det fanns en här, så det var en slump att vi hittade den. Men vid hällristningarna i Nämforsen finns det också en rekonstruktion av en laxtina :D

      Radera
  2. ser så fint ut, jag letar nya MTB stråk är detta en sträcka tror du ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabeth: Ja det är fint längs Gideälven, och eftersom dottern bor i närheten så var det extra kul att se nya vyer däromkring :D Tror dock inte att det är nån särskild sträcka att rekommendera för en MTB-tur....rundan var ca 5 km och på grusväg. Borde finnas roligare ställen, med lite mer stigar, tycker jag :D

      Radera
    2. Elisabeth: Kom på att Arnäsleden borde lämpa sej för MTB. En sträcka på 7 mil, men man kan dela upp den i etapper :D http://www.ornskoldsvik.se/download/18.236be8821556d0e7c8dae29/1467613032792/vandrings_guide_2016.pdf

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3