"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 12 mars 2017

Söndagsfika- Silviakaka





Silviakaka

4 ägg, 4 dl socker- vispas ihop
5 dl mjöl, 2 dl ljummet vatten
3 tsk bakpulver. 

Gräddas i smord långpanna 175 grader 15 minuter

Glasyr: 

200 gram smör, 2 dl socker
2 äggulor, 3 msk vaniljsocker-kokas ihop
(ev lite röd karamellfärg)

Toppa med kokos 



Recept Silvikaka

Chokladbollar


Bakade Silviakaka och chokladbollar till äldste sonens födelsedag idag
-och passade även på att fylla frysen med lite utflyktsfika :D


Hädde* förresten i dubbelt så mycket havregryn i chokladbollarna
 och rullade dem i kokos istället för pärlsocker.
Mycket godare, tycker jag och lite nyttigare vill jag tro :D




* Hä= sätta, lägga, ställa, hädde= satte, lade, ställde, hätt= satt, lagt, ställt, är ett väldigt bra och användbart dialektord, som jag använder flitigt och det är inte alltid så lätt att hitta det rätta ordet på svenska när man skriver...Antar dock att man skulle säja "satte i dubbelt så mycket havregryn..."




3 kommentarer:

  1. Den måste jag baka imorgon, just hemma från vecka i Åre fjällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabeth: Så härligt! Längtar till fjällen jag med, men snart är det dags :)

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3