"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 1 februari 2017

En kylig natt vid Åbodsjön


Igår hade vi riktigt vackert väder med sol, blå himmel och ca 9 minusgrader. Perfekt tältväder tänkte jag, så efter att ha packat ryggsäcken lite snabbt, så for gubben och jag till Lill-Åbodsjön, som ligger i närheten av stugan. På sjön var det hård skare och jag ångrade att vi inte tagit tegsnässkidorna. Så härligt det skulle ha varit och ta en tur runt sjön!

Men det var härligt att gå också och efter att ha hittat en perfekt tältplats på en liten udde, så tog vi en promenad på isen. Sedan for vi till stugan för att kolla några grejer och jag passade även på att äta lite middag innan jag åkte tillbaka till tältet, medan Micke och Najo åkte hem.

Solen var precis på väg ner när jag kom tillbaka en timme senare och det var såå vackert! Det hade redan blivit kyligare i luften och jag gjorde snabbt upp en eld och fick sedan en underbar kväll med stjärnklar himmel, råmande och knäppande is och till och med norrsken för en kort stund!



Stor-Åbodsjön
Min fina tältplats!

Bristen på snö, gör dock att det känns mer som vår än vinter...


Najogubben och jag

Abisko Dome 2

Vackert med frost i träden







Kvällsdimma över Lill-Åbodsjön



Det blev en kall kväll, men jag hade det skönt vid elden, förutom att jag frös väldigt om fötterna. Det gör jag iofs nästan alltid. Även när jag är hemma. Är på jakt efter en riktigt varm känga/stövel, (några tips?) samtidigt som jag inser att det förmodligen inte finns nån sko som kan hålla fötterna varma i vinterkylan, när man inte ens kan hålla värmen inomhus. Det är nog bara att jobba på att få igång blodcirkulationen!


Abisko Dome 2

Stor-Åbodsjön

Harne ba härrdas!

Den här tältplatsen kommer jag definitivt att återvända till, kan tänka mej att det är väldigt fint på våren när det grönskar och på hösten med alla vackra färger! HÄR kan du se tidigare bilder från sjön


Abisko Dome 2
Skymning

Stor-Åbodsjön


På första parkett!

Att sitta vid en brasa i skymningen och lyssna på naturens alla ljud är både spännande och underhållande. Den här tiden på året hör man ofta pärlugglans karaktäristiska läte och ibland kan man höra rävens skrik så här i parningstid, som infaller nu mellan januari och mars. Nu var det mest isens knakande, knäppande, brakande och dånande ljud som fascinerade. Stundvis tror jag rakt någon satt och spelade trombon där nere på sjöbotten - på högsta volym!  :D









Finaste födelsedagspresenten! Stickade tjocksockar av mor 💙



Vacker morgonhimmel

Efter en natt med rätt många vakna stunder, mycket pga av mina iskalla fötter och även av ljudet från isen, så vaknade jag strax före åtta av att jag var pinknödig. Hade hoppats sova länge eftersom jag ska ha inskolning på sjukhuset inatt, så efter en snabb sväng ut, så kröp jag ner i sovsäcken igen...




Abisko Dome 2




En liten morgonbrasa


Lyckades dock inte att somna om och efter att ha legat och försökt i en timme, 
så packade jag ihop. Nöjd och glad över ännu en natt i det fria!
och när jag kom tillbaka till bilen visade termometern på 14 minusgrader.


PS. Kom alltid ihåg att ta med en termos för att förvara varmt vatten, saft eller dyl, ifall man blir törstig under natten eller vill ha något att dricka direkt på morgonen. En flaska MER släcker nämligen inte törsten när den frusit till is! Man lär sej av sina misstag säjs det, men det här var inte första gången... :D  DS



3 kommentarer:

  1. Snyggt och mysigt! Lätt att bli sugen på lite uteliv! :)

    SvaraRadera
  2. Wow - så flott.
    Ha en finfin fredag - og god helg.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3