"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 9 december 2016

Knölar på träd


Med min nyvunna täljhobby, så inser jag att det är inte så lätt att få tag på bra material, om man inte vill karva i vedträn vill säja. Men vanligt trä är ju inte lika hållbart att göra kåsor av och jag skulle vilja ha tag på flera knölar eller vrilar som de också heter. En vril är en utväxt där träfibrerna går åt olika håll och denna defekt kallas masur och förekommer främst på lövträd. Träet har ett väldigt fint och flammigt mönster och är mycket eftertraktat, eftersom det är både vackert och hårdare än normalt.

Men knölar växer ju inte på träd precis! eller det är ju det de gör...haha, men de är inte så lätta att hitta och även om man skulle hitta några så får man ju inte bara ta dem hur som helst... :)

Man kan dock fråga markägaren om lov om man hittar en. (Det samma gäller för övrigt även för chagan, som blivit så populär att torka och koka te utav,  tror att det är många som tror att det ingår i allemansrätten...)

Knölarna nedan har jag sett i skogen den senaste veckan och de sitter fortfarande kvar på träden :D


Masurknöl
Masurknöl//Vril på björk

Knöl/Vril på tall




2 kommentarer:

  1. Hej! När jag hittar och kommer ihåg så ska jag höra av mig.
    Vilka rofyllda bilder du delar från dina turer i skogen, man drömmer sug lätt bort och önskar att man tog sig tid att vara ute och tälta mera!
    /Christer

    SvaraRadera
  2. Christer: Ja gör gärna det! och tack, vad roligt att höra!
    Det är så otroligt härligt och befriande att sova ute! :D

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3